© GETTY IMAGES

Waar trekken we in 2019 naartoe?

Dat we in 2019 weer massaal gaan reizen is een zekerheid. Maar hoe kies je je bestemming? Neem je een vliegtuig of de bus? En verblijf je in een resort of in een boetiekhotel? Wij spotten zeven trends.

1 Bewust op reis

In 2019 reizen we bewust. Een land is meer dan een vakantiebestemming. We kijken naar de sociale en politieke toestand. En we zijn ook gevoelig voor milieuproblemen. Maar de sociale situatie is het meest doorslaggevend. Achtenveertig procent van de reizigers laat ze mee wegen in de beslissing, zo blijkt uit een rondvraag van booking.com. Want niet iedereen gaat graag naar een plek waar nog veel armoede heerst. Daarnaast willen we er zeker van zijn dat we veilig op reis kunnen – ongeacht geslacht, ras of seksuele geaardheid.

2 Kleiner is fijner

Grootschalige resorts waren jarenlang erg in trek bij Belgen. Maar ook hier is een kentering ingezet. De handdoek om 7 uur ’s ochtends op de ligstoel neerleggen voor een goeie plek bij het zwembad is toch niet helemaal wat de meesten onder ons in gedachten hebben bij een ontspannende vakantie. Hotels met maximum 50 kamers winnen opnieuw terrein. Boetiekhotels die extra aandacht besteden aan hun interieur, of gemoedelijke hotels met een kalme sfeer, rustige ligging en authentieke keuken doen het goed. Grote reisorganisaties spelen hier op in en nemen meer kleinere hotels in hun aanbod op. Hotels stemmen stilaan ook hun imago meer op deze aspecten af: ze investeren veeleer in de aanleg van terrassen, tuinen en in een verfijnde keuken, dan in ruime buffetten en animatie.

Waar trekken we in 2019 naartoe?
© GETTY IMAGES

3 Naar rustigere oorden

Meer mensen hebben de mogelijkheid om te reizen en doen dat ook almaar vaker. Het gevolg is jammer genoeg dat een aantal beroemde trekpleisters te maken krijgt met overtoerisme. In 2019 gaan we dus op zoek naar alternatieven, stelt reisconsultant Glenaki vast. In Lyon kan je evenzeer de Franse cultuur opsnuiven als in Parijs. Düsseldorf is modieuzer dan Berlijn en Split een goed alternatief voor Dubrovnik. De B-steden worden ze wel eens oneerbiedig genoemd. Wij Belgen kozen lang voor vaste waarden, maar wijken daar nu van af. Zo bleven Tenerife en Mallorca lang populair bij vijftigplussers, maar worden deze eilanden nu als te druk ervaren en genieten rustigere plekken als La Palma (Canarische Eilanden), Thassos (Griekenland) en Madeira of de Azoren (Portugal) de voorkeur. Elk land heeft wel zijn alternatieven voor de overbevraagde bestemmingen.

4 First Minute

Last minutes zijn een beetje passé. We boeken onze vakanties almaar vroeger. Een kwart van de Belgen legt zijn zomervakantie al voor Nieuwjaar vast. Vijf jaar geleden hakte amper 15 procent dan al de knoop door, zegt touroperator Tui. Veel heeft te maken met het feit dat reisorganisatoren vroegboekingen aanmoedigen, want ze hebben natuurlijk graag zo snel mogelijk financiële zekerheid. Reserveer je lang vooraf, dan krijg je bijvoorbeeld gratis vervoer van en naar de luchthaven, kortingen op de vlucht of mogen de kinderen gratis mee. Ook vluchten zijn merkelijk goedkoper wanneer je ze acht tot negen maanden vooraf vastlegt. Een first minute is dan ook vaak voordeliger dan een last minute.

Waar trekken we in 2019 naartoe?
© GETTY IMAGES

5 Instagram hotspots

Er was een tijd dat je je reis koos op basis van een mooie foto in een brochure, en dan maar hoopte dat de plek die je had gekozen (en betaald) er in werkelijkheid ook zo zou uitzien. Meer en meer gaan we op digitaal vooronderzoek, via Tripadvisor, Google Street View of Instagram. Vooral die laatste wordt in 2019 ontzettend belangrijk. We spreken van plekken die ‘instafamous’ zijn, beroemd geworden dankzij Instagram, of van Instagram hotspots, plekken die plots erg druk bezocht worden omdat ze er op de sociale netwerksite zo aanlokkelijk uitzien. Het Italiaanse eiland Burano, Marrakech en het Mexicaanse Tulum zijn onmiskenbaar Instagram hotspots. Maar ook een leuk restaurantje, koffiehuis, bar of parkje kan dankzij Instagram plots wereldfaam verwerven. Recensiesites blijven voor 58% van de reizigers belangrijk, toont de enquête van booking.com nog. De meesten onder ons onderzoeken het hotel. Een slechte recensie hoeft evenwel niet te betekenen dat we niet boeken. We zijn er ons meestal van bewust dat die recensies zeer persoonlijk en subjectief zijn, en laten ons leiden door meerdere bronnen.

Waar trekken we in 2019 naartoe?
© GETTY IMAGES

6 Soft actief

Anno 2019 volstaat zonnekloppen niet langer. Fit blijven is de boodschap. Inspanning en ontspanning combineren. Noem het de soft actieve vakantie. Want je uit de naad sporten op reis, dat is nu ook weer niet de bedoeling. Al wordt er soms ook gereisd met een specifiek sportief doel, zoals een marathon lopen.

7 De terugkeer van de autocar

De enorme ecologische impact van het vliegtuig en de lagekostenmaatschappijen die niet altijd positief in het nieuws komen, doen ons richting alternatieve vervoermiddelen kijken. De bus, jarenlang afgedaan als oubollig, is al drie jaar aan een comeback bezig. Tussen maart ’17 en april ’18 koos 12% van de Belgische reizigers voor een busvakantie. De internationale lange afstandslijnen tussen grote Europese steden, met spelers als FlixBus en Ouibus, hebben een aandeel in die stijgende populariteit. Vooral jongeren kiezen voor de intercitybus om budgetvriendelijk en groen te reizen. De sector zelf verwacht dat we in 2019 nog vaker de bus zullen nemen wegens veel comfortabeler dan vroeger.

Partner Content