Het treinmuseum in Schaarbeek stelt dit najaar meer dan 50 originele werken van de surrealistische schilder tentoon, waaronder topstukken zoals 'La Gare Forestière', 'Les Ombres' en 'Le Dernier Wagon'. Ze overspannen de periode 1920 tot 1970 en worden opgenomen in de scenografie van Train World. Het meisje in het rood uit 'La Gare Forestière' wijst de weg naar de meesterwerken die in elke zaal tentoongesteld zijn. 'La fille rouge' vormt dus de rode draad.
...

Het treinmuseum in Schaarbeek stelt dit najaar meer dan 50 originele werken van de surrealistische schilder tentoon, waaronder topstukken zoals 'La Gare Forestière', 'Les Ombres' en 'Le Dernier Wagon'. Ze overspannen de periode 1920 tot 1970 en worden opgenomen in de scenografie van Train World. Het meisje in het rood uit 'La Gare Forestière' wijst de weg naar de meesterwerken die in elke zaal tentoongesteld zijn. 'La fille rouge' vormt dus de rode draad."Paul Delvaux was erg gefascineerd door treinen", legt Train World-directeur Pieter Jonckers uit. "Ongeveer een derde van zijn totale oeuvre verwijst naar de Belgische spoorwegen. Hij is opgegroeid in Brussel in de buurt van grote stations. Treinen maakten deel uit van zijn dagelijkse wereld. De stoomtreinen van begin vorige eeuw waren ook indrukwekkend. Ze stonden voor de moderniteit. Zelf reisde Paul Delvaux niet veel. Hij reisde vooral in zijn hoofd. Hoewel hij fortuin maakte, was hij geen man van grote luxe. Liefst van al gaf hij zijn geld uit aan miniatuurtreinen die hij op maat liet maken. Enkele daarvan hebben we naar het museum kunnen halen."Maar er is nog een directere link tussen Delvaux en de spoorwegen. Toen in 1963 de lijn Parijs-Brussel-Amsterdam geëlektrificeerd werd, lanceerden de NMBS en de SNCF de Trans Europ Express (TEE), de voorloper van de Thalys. Om de eersteklasrijtuigen te versieren, bestelden de Belgische spoorwegen vier schilderijen bij Delvaux. CEO Sophie Dutordoir ontdekte ze in haar kantoor. 'Gare la Nuit I & II' brengen hulde aan de stoomtreinen van weleer, die Delvaux zo hadden gecharmeerd. De twee versies van 'Gare de jour' zetten de elektrische treinen van de jaren '50-'60 in de kijker, waaronder een blauwe locomotief die TEE-rijtuigen sleept. Deze locomotief is tentoongesteld in Train World, samen met een rijtuig waarvoor de schilderijen waren besteld.Dutordoir vond dat de schilderijen gedeeld moesten worden met het publiek. De NMBS liet ze restaureren en stelt ze tentoon op de retrospectieve. Voortaan maken ze ook deel uit van de permanente collectie. De andere werken zijn onder meer bruiklenen uit het Delvauxmuseum in Sint-Ides-bald en uit privécollecties. "Jammer dat Paul Delvaux overleden is voor Train World werd opgericht", zegt Jonckers. "Ik weet zeker dat hij een vaste bezoeker zou geweest zijn."