De klemtoon van de tentoonstelling Across Japan ligt op de mode van de laatste 35 jaar, maar voor een goed begrip moet je eerst langs een historisch gedeelte, want de interesse voor de Japanse esthetiek is al veel ouder. Het verhaal start halfweg de 19de eeuw wanneer Japan na een lange periode wordt opengesteld voor de internationale handel en exclusief voor de westerse markt kamerjassen exporteert. Vanaf dan worden motieven, materialen en snit van Japanse kleding geïntegreerd in de westerse mode. Het Japonisme viert hoogtij. Onder andere de bekende Franse modeontwerper Paul Poiret (1879-1944) liet zich in de jaren...

De klemtoon van de tentoonstelling Across Japan ligt op de mode van de laatste 35 jaar, maar voor een goed begrip moet je eerst langs een historisch gedeelte, want de interesse voor de Japanse esthetiek is al veel ouder. Het verhaal start halfweg de 19de eeuw wanneer Japan na een lange periode wordt opengesteld voor de internationale handel en exclusief voor de westerse markt kamerjassen exporteert. Vanaf dan worden motieven, materialen en snit van Japanse kleding geïntegreerd in de westerse mode. Het Japonisme viert hoogtij. Onder andere de bekende Franse modeontwerper Paul Poiret (1879-1944) liet zich in de jaren 1920 voor zijn jurken inspireren door de kimono. De stoffen, kimonomouwen en rechte snit maakten zijn jurken zeer gegeerd.In het begin van de jaren 1980 richten de internationale ontwerpers zich opnieuw op Japan. Want de collecties van de Japanse ontwerpers Yohji Yamamoto en Rei Kawakubo zijn revolutionair vernieuwend. Met hun rafelige, loszittende en gescheurde zwarte ontwerpen schudden ze de kledingindustrie grondig door elkaar en introduceren ze een totaal nieuw modeconcept. Karolien De Clippel, conservator van het Modemuseum Hasselt: "In de jaren '80 introduceren de Japanse avant-gardeontwerpers intrigerende innovaties. Westerse ontwerpers laten zich niet onbetuigd en antwoorden hierop met eigen interpretaties van de Japanse esthetiek."De Japanse ontwerpers brengen ook nieuwe begrippen in de mode. Rond deze concepten is de expo verder opgebouwd. Een van de belangrijkste is Wabi Sabi, de schoonheid van het imperfecte, het vergankelijke en het onafgewerkte. Karakteristiek voor deze silhouetten zijn de gaten, het monochrome zwart of wit, de bedelaarslook, asymmetrische en losse ontwerpen.Een ander concept dat erg bepalend is in de Japanse mode is Ma: de ruimte tussen het lichaam en het kledingstuk, te beginnen bij de schouders. Het is al eeuwenlang aanwezig in de Japanse kleding. Zo gaf ook de kimono veel bewegingsruimte aan het lichaam. In de moderne ontwerpen vertaalt zich dat in oversized kleren, een vlakke snit en een vervagende grens tussen mannelijke en vrouwelijke silhouetten. Je herkent het principe in de looks van Kawakubo, Yamamoto en bij de Franse ontwerper Haider Ackermann en het Belgische Maison Margiela.Gi-jutsu betekent technologie of techniek. In dit onderdeel van de expo toont het museum staaltjes van technologische virtuositeit, nieuwe materialen, kleurrijke prints en uitzonderlijke verftechnieken. Hier zie je silhouetten van Watanabe, Iris van Herpen en Hishinuma.En dan is er nog Kawaii een soort schattigheid en hulpeloosheid die alomtegenwoordig is in de Japanse cultuur. Denk Hello Kitty, de emoji of de tamagotchi uit de jaren '90. Aanvankelijk zaten die elementen enkel in de Japanse streetwear, maar vanaf de jaren 2000 nam ook de high fasion ze over. Internationaal vind je ze in de kleding van Vivienne Westwood en Bernhard Wilhelm.Je kan op de expo silhouetten bewonderen van meer dan 17 Japanse en internationale modehuizen.Across Japan. 4/3 tot 3/9/2017 in Modemuseum Hasselt. Di-zo, 10-17 uur. € 6. www.modemuseumhasselt.be