Modezomer

In Bozar, in Brussel, is vandaag de tentoonstelling ‘De Belgen. Een onverwacht modeverhaal’, onder internationale belangstelling geopend. De expo is het centrale evenement van de Summer of Fashion in de hoofdstad en loopt nog de hele zomer lang.

De prominente plaats die Belgen innemen in de internationale modewereld lijkt vandaag haast vanzelfsprekend. Maar eigenlijk is het succesverhaal nog relatief jong. Het begon in de jaren ’80 met de doorbraak van de ‘Antwerpse Zes’. De namen zijn nog altijd bekend: Dries Van Noten, Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck... Maar de Belgische mode is zoveel meer dan enkel Antwerpen, zegt curator Didier Vervaeren (voormalig artistiek directeur bij Delvaux en lesgever aan modeacademie La Cambre). “Het is eigenlijk het verhaal van intussen vijf generaties onder wie ook Brusselaars en Walen. Dat willen we tonen”.

Alles kan

Het eerste beeld van de expo vat volgens hem meteen goed samen wat Belgische mode is. Het is een surrealistisch ontwerp van Nico Vandevorst, een cape die tegelijkertijd loper wordt en waarvan je als bezoeker niet goed weet of je er nu eigenlijk mag over lopen. “Alles kan, alles mag. Dat is eigenlijk de essentie”, aldus de curator.

“Mogelijk zijn de Belgen zo creatief en in zekere zin excentriek omdat het hier altijd grijs is en regent”, aldus ontwerpster Diane von Furstenberg, die uit New York was overgevlogen om de opening bij te wonen. “Als een soort tegenreactie”.”Ik denk dat vooral ook onze belangrijke scholen en culturele openheid een rol spelen”, zegt Vervaeren.

Mode als hedendaagse kunst

Daarna vertelt de tentoonstelling – uiteraard aan de hand van vele creaties – het verhaal in thematische blokken, van de eerste modehuizen tot het succes in de jaren ’80 , de rol van de modescholen en de industrie achter deze creatieve sector. “We hebben eigenlijk geen oude traditie van modehuizen. Een van de eerste was Maison Norine in Brussel, dat al sterk speelde met de verwevenheid kunst en mode. Het was succesvol in de jaren ’20 en ’30, maar is intussen in de vergetelheid geraakt. Toch kunnen we op de expo nog een jurk van Norine tonen”, zegt onze gidse. “De verwevenheid tussen kunst en mode is een constante gebleven in de Belgische mode, misschien wel omdat modestudenten aan de academies hier samen zitten met de andere kunststudenten”.

Enkele blikvangers: de diamanten laarsjes van AF Vandevorst, de Gouden Spoel die Ann Demeulemeester in 1982 won, de legendarische wikkeljurken van Diane Von Furstenberg (Amerikaanse, maar in Brussel geboren) en de vroege werken van de bekendste Belgische designers.

“Met deze expo brengen we een hommage aan de Belgische ontwerpers en de uitstraling die ze ons in het buitenland geven. Mode is voor ons in zekere zin een visuele kunst”, zegt Sophie Lauwers, directeur tentoonstellingen van Bozar. “Mode profileert zich ook meer en meer als hedendaagse kunst”.

Summer of Fashion

De expo vormt de blikvanger van het Summer of Fashion festival dat op verschillende locaties in de stad plaats heeft. Zo is er een uitgestippelde fashion walk van de Dansaertstraat tot La Cambre in de bovenstad, waarlangs je installaties van modeontwerpers kunt ontdekken. Er lopen ook een aantal kleinere tentoonstellingen.

PRAKTISCH
The Belgians. Nog tot 13/9 in Bozar.
Summer of Fashion Festival. Tot 20/9 op diverse locaties in Brussel.
Info: www.summeroffashion.be

Partner Content