Jan Verheyen: Ik heb ‘Het Vonnis’ gemaakt uit verontwaardiging

In Montréal won hij er al een prijs mee, maar wij moeten nog een weekje wachten vooraleer we Jan Verheyens nieuwste film en rechtbankdrama ‘Het Vonnis’ te zien krijgen. Plus Magazine kon de regisseur én scenarist -want Verheyen schreef het scenario zelf- strikken voor een gesprek.

De film handelt over een man die het recht in eigen handen neemt nadat de moordenaar van zijn vrouw wordt vrijgelaten wegens een procedurefout. Heeft u de film gemaakt uit verontwaardiging?

Verheyen: Ja. In die zin wijkt hij af van andere films. De eerste prikkel is er gekomen in 2009. Er werden toen een aantal Oost-Europese mensenhandelaars vrijgelaten uit de Nieuwe Wandeling in Gent wegens een procedurefout. Zij kwamen breed glimlachend buiten, het duivelsteken makend naar de verzamelde camera’s. En dat veroorzaakte een schokgolf in de publiek opinie. En ik deelde in die schok. Toen dacht ik: dit is emotioneel, dit is relevant. Een paar jaar later is dossier K in mijn schoot gevallen. In die film zegt Jappe Claes (acteur) op een gegeven moment: ‘Recht is niet hetzelfde als rechtvaardigheid’. Dat vond ik toen zo’n straffe zin. De combinatie van beide heeft mij ertoe aan gezet dit thema verder uit te werken. En het feit dat ik graag een court room drama wou maken. De rechtbank is zo’n fantastische arena. Daarna heb ik een paar jaar lang alles verzameld wat met procedurefouten te maken had. Veel gelezen. En dan is de hele eerste versie van het scenario er in één geut uitgekomen.Omdat ik mij niet wil laten pakken op feitelijke onjuistheden ben ik ook naar assisenprocessen gegaan, met advocaten gaan praten -ook met procedureadvocaten- , met procureurs en gerechtsjournalisten.

U wil met deze film liever de opiniepagina’s dan de filmpagina’s halen.

Volgens mij heeft maar één medium impact en dat is televisie. Al de rest... daar moet je je geen illusies over maken. Maar ik denk wel dat een film iets kan losmaken. Je kan mensen wel confronteren met een maatschappijk thema. Maar je mag niet vergeten daar ook nog een boeiende film over te maken. Het is trouwens niet zo dat de politiek zich niet bewust is van de problematiek. Je leest toch met regelmaat van de klok in de kranten over justitie. Maar ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen van de opeenvolgende ministers gebeurt er toch weinig en wat er gebeurt, gaat onnoemelijk traag. Omdat, en dat is eigen aan elk milieu, er altijd mensen zijn die iets te verliezen hebben.

Is het gevoel bij de release van een nieuwe film te vergelijken met plankenkoorts?

Ik ben natuurlijk benieuwd naar hoe de film onthaald zal worden. Want ik wil hier iets mee zeggen. Ik wil mensen bereiken. Ik vind trouwens dat dat geldt voor elke vorm van creatie. Om het even wat je creëert krijgt pas bestaansrecht in zijn confrontatie met het publiek. Dat is dus iedere keer weer spannend. Want je hebt het niet in de hand. Filmkritieken lees ik al lang niet meer. Die zijn het laatste van mijn zorgen. Ik maak films voor een publiek.

Het Vonnis met o.a Koen De Bouw en Veerle Baetens. Vanaf 9 oktober in de bioscoop.

Lees het volledige interview met Jan Verheyen deze maand in Plus Magazine.

Partner Content