© BELGA

Geen prijzenslag in hotels na aanslagen

De toerististische sector in Vlaanderen en Brussel heeft zwaar te lijden gehad onder de aanslagen van 22 maart. Het aantal boekingen in hotels en bezoeken aan attracties liep tot 50 procent terug en het regende annulaties. Een campagne moet opnieuw mensen lokken. Met kortingen blijven de hotels voorzichtig.

Een welkomcampagne begin juni, wanneer de luchthaven opnieuw volledig operationeel zou moeten zijn, moet toeristen overtuigen weer naar hier te komen. Het concept is “share our smile”, deel onze glimlach, met als symbool de bekende smiley. “We willen geen medelijdencampagne, maar op een postieve manier onze troeven uitspelen, zegt Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts, die het actieplan op poten zette. Of een prijscampagne niet meer effect zou hebben? “Nee, klinkt het resoluut. We gaan niet braderen, we geven geen gigakortingen, want we hebben kwaliteit in huis. Bovendien krijg je dan een te vluchtig publiek dat toch niet meer terug komt en dat wil je niet.” Wel komen er voordelige prijzen voor de treinverbindingen met de buurlanden, ook al omdat de luchthaven nog niet 100 procent operationeel is.

Gilles Devos, verkoopsdirecteur bij het prestigieuze hotel The Dominican, is blij met de campagne. “Ik denk dat we positief moeten blijven en onze gastvrijheid moeten benadrukken. Maar de actie komt niets te vroeg. Want het verlies na de aanslagen was ko-lo-ssaal. We kregen al rake klappen na de aanslagen van Parijs. We waren net weer aan het rechtkrabbelen en toen kwam 22 maart. Ik zou zelfs zeggen dat bij ons veel meer dan 50 procent van de boekingen geannuleerd is. Sommige Amerikaanse bedrijven zegden zelfs reservaties voor oktober en november op. Zal een campagne dan voldoende zijn? “Ik geloof wel in de kracht van een campagne. Ik denk dat een sterke beeldvorming belangrijk is naar het buitenland toe. Alleen jammer dat we niet met vereende krachten naar buiten treden”, aldus nog Devos.

Partner Content