In België en Nederland is tien procent van de verkochte fietsen een e-bike. Het Europees parlement heeft intussen het licht op groen gezet voor de verhoging van het vermogen van maximaal 250 watt tot 500 watt. De snelheidsbegrenzer tot 25 kilometer per uur blijft verplicht, maar gevreesd wordt dat die uitgeschakeld wordt, net als bij bromfietsen.

"Er zullen doden vallen bij de oudere fietsers, want met hun slechtere reflexen kunnen zij niet tijdig remmen met zulke snelle fietsen", reageert Roel De Cleen van de Fietsersbond. Het BIVV vreest meer ongevallen met zwakke weggebruikers en vraagt zich af of zo'n fiets wel mag worden toegelaten op onze fietspaden.

De Europese Commissie moet nog akkoord gaan met de verhoging van het vermogen.

In België en Nederland is tien procent van de verkochte fietsen een e-bike. Het Europees parlement heeft intussen het licht op groen gezet voor de verhoging van het vermogen van maximaal 250 watt tot 500 watt. De snelheidsbegrenzer tot 25 kilometer per uur blijft verplicht, maar gevreesd wordt dat die uitgeschakeld wordt, net als bij bromfietsen."Er zullen doden vallen bij de oudere fietsers, want met hun slechtere reflexen kunnen zij niet tijdig remmen met zulke snelle fietsen", reageert Roel De Cleen van de Fietsersbond. Het BIVV vreest meer ongevallen met zwakke weggebruikers en vraagt zich af of zo'n fiets wel mag worden toegelaten op onze fietspaden.De Europese Commissie moet nog akkoord gaan met de verhoging van het vermogen.