Al sinds 1447 is Antwerpen het belangrijkste diamantcentrum ter wereld. Het kostbare gesteente krijgt nu een nieuw museum en eist meteen een centrale plek op. Het neemt zijn intrek in de historische gebouwen aan de Suikerrui, vlakbij Brabo en het stadhuis. Op 4,5 en 6 mei zwaait het de deuren open met een spetterend openingsfeest.
...

Al sinds 1447 is Antwerpen het belangrijkste diamantcentrum ter wereld. Het kostbare gesteente krijgt nu een nieuw museum en eist meteen een centrale plek op. Het neemt zijn intrek in de historische gebouwen aan de Suikerrui, vlakbij Brabo en het stadhuis. Op 4,5 en 6 mei zwaait het de deuren open met een spetterend openingsfeest.Het DIVA stelt ruim 600 objecten tentoon die verband houden met edelsmeedkunst, juwelen en diamant. Je kan een thematisch parcours volgen door zes zalen. Maar dat doe je niet alleen. Regisseur en scenarist Frank Van Laecke bedacht een butler voor 'de Diva': Jérôme. Hij is je persoonlijke gids die de deuren opent van zes schatkamers.Je komt meteen in de juiste sfeer wanneer je De Wonderkamer betreedt. Hier zijn luxeobjecten uit alle windrichtingen samengebracht. Antwerpen was tot het midden van de 17de eeuw koploper in de productie en distributie van kunst- en luxeartikelen. Juwelen, edelstenen en exotische curiosa, zoals kokosnoten, schelpen en koraal, waren zeer geliefd.Het Atelier toont je de technieken van de edelsmeedkunst en het diamant slijpen. En in De Handelskamer zie je in één oogopslag waarom Antwerpen het wereldcentrum van de diamant is. Al 550 jaar leiden de diamant-wegen naar de havenstad. Verder wandel je nog door De Eetkamer, bij 19de-eeuwse families de plek bij uitstek voor luxeconsumptie, en door De Kluis, een inwijding in certificaten, diamantcriminaliteit en de bestrijding ervan.Maar dan moet het beste nog komen. Je sluit af in Het Boudoir, waar 'de Diva' haar meest kostbare schatten bewaart. Elk juweel heeft een betekenis. Tot de topstukken behoort ongetwijfeld de Pauwenbroche van juwelier Gustave Baugrand. Hij maakte ze in 1867 met goud, parels, saffier, robijn en uiteraard diamant. In de 18de eeuw was de pauw het ultieme symbool van schoonheid, later werd hij een metafoor voor de femme fatale. Ook een bijzondere betekenis had de slang. Ze stond voor de eeuwige liefde. Het slangenjuweel uit 1860 dat als armband en halssnoer kan dienen, is dan ook een echte blikvanger. Net als de art nouveau haarkam in Japanse stijl van juwelier Feys uit Brussel (1890). De collectie is vooral afkomstig uit het voormalige provinciale diamant- en zilvermuseum.