Vorig weekend was het voor mij en voor vele andere deelnemers bingo. Eindelijk in min of meer normale omstandigheden een rit van 56 km kunnen rijden volgens de aanbevolen hartritmes in mijn trainingsschema van Sporta.

Dit trainingsschema is medisch en wetenschappelijk omzeggens perfect. Geen kwaad woord erover. Alleen blijft het theorie: het houdt geen rekening met sneeuw, regen, wind, licht, donker en werkomstandigheden. Normaal zou ik nu twee ritten van 55 km per week moeten maken. Aangezien je volgens sportarts dr. Teulingkx beter niet twee dagen na elkaar traint, zou ik dus één van beide ritten moeten maken tijdens de werkweek. Alleen: ik kom pas rond 19 uur thuis en 's morgens is het nu nog te donker. Er zit voorlopig niets anders op dan te wachten tot het om 7 uur 's morgens al licht is. Dan kan ik een uur of twee trainen eer ik me in de files naar Brussel werp.

Alternatieven

In afwachting vervang ik die tweede buitenrit door een bezoek aan de fitness op een avond in de week. Daar volg ik een parcours van ongeveer 1 oe uur.

Uit de mails van onze deelnemers heb ik geleerd dat velen het bijna onmogelijk vinden om op dit moment hun trainingsschema naar de letter te volgen. Maar tegelijk proberen ze een buitenrit te vervangen door creatieve alternatieven:

  • Een combinatie van fitness en joggen.
  • Een intensief uurtje op de hometrainer thuis.
  • Gymnastiek of aquagym.
  • Indoorsport in de week (Daniël doet zelfs aan judo!).

Alleen heeft Philippe gelijk als hij schrijft dat zo'n hometrainer het gevoel van een buitenrit niet kan vervangen. Misschien het gelukkigst zijn onze deelnemers die niet meer werken: zij kunnen in de week overdag profiteren van de betere weermomenten. Jacqui probeert zelfs al vijf buitenritten van telkens 50 tot 80 km per week te doen...

Nog wat tips

  • Christian is vorig jaar in drie maanden tijd zeventien keer lek gereden. Hij heeft zijn fietsbanden toen laten vervangen door banden met een laagje kevlar. Ik heb dat vorig jaar ook gedaan en sindsdien nooit meer een lekke band gehad.
  • Het is een goed idee om je fiets nu al eens grondig te laten nakijken met het oog op de Mont Ventoux. En zo nodig een triple kamwiel te laten steken. Alleen vraag je dan beter eerst wat het gaat kosten, want de rekening kan een onaangename verrassing zijn.
  • Een paar lange, vlakke en autoluwe fietsroutes om "kilometers te malen": de Ravelroute langs het kanaal van Willebroek tussen Anderlecht en Seneffe, het fietspad langs het Schipdonkkanaal en het Leopoldkanaal (van Zomergem tot Heist), de Ravelroute 2/deel 3 tussen Namen en Hoegaarden en uiteraard langs grote delen van het Albertkanaal.

Ludo Hugaerts