Geitenschedel, fles en kaars van Pablo Picasso Pablo. Paris, musée Picasso. © RMN-Grand Palais

Bozar toont beeldhouwwerken Picasso

Vandaag, op de 135ste geboortedag van de Spaanse kunstenaar Pablo Picasso (1881-1973) opent Bozar Brussel een tentoonstelling gewijd aan zijn minder bekende werk, de sculpturen. Bijzonder is dat vele beeldhouwwerken uit zijn privé-collectie komen. Kleinzoon, Bernard Ruiz Picasso, woonde de opening bij.

Picasso wordt beschouwd als een van de meest geniale en productieve kunstenaars van de 20ste eeuw. Hij is vooral bekend als schilder. Maar zijn leven lang beeldhouwde hij evenzeer, en was ook hierin baanbrekend. Tachtig originele sculpturen zijn nog tot begin maart te zien in Bozar. Een unieke gelegenheid, want het is voor het eerst dat in België een retrospectieve over dit deel van Picasso’s oeuvre plaats heeft. Een gelijkaardige expo liep eerder in Parijs en New York. Picasso vertoefde in de jaren ’40 en ’50 regelmatig in Brussel, zegt Paul Dujardin, ceo van Bozar. De laatste grote expositie van zijn werk was in 1956 in Bozar.

“De beeldhouwwerken zijn fragiel en bovendien produceerde hij er minder van. Daarom worden ze niet zo vaak geëxposeerd”, aldus Cécile Godefroy, curator van de tentoonstelling.

Vrouwenkop (1953)
Vrouwenkop (1953)© RMN-Grand Palais

“Ik ben erg blij dat deze expositie in Brussel kan plaatshebben”, vertelt zijn kleinzoon Bernard Ruiz-Picasso, die in onze hoofdstad woont. “Ik denk dat het het mooiste cadeau is dat Brussel kan krijgen na dit vreselijke jaar van aanslagen. Of ik een favoriet werk heb? Met mijn stichting bestudeer ik het werk van mijn grootvader en zijn volledige oeuvre is bijzonder. Hij heeft zichzelf telkens heruitgevonden. Ik heb hem gekend tot ik veertien was, en ik herinner hem mij als een warme Latijnse grootvader, voor wie de familie zeer belangrijk was.”

Organisch geheel

De beeldhouwwerken worden getoond samen met twintig schilderijen. “Want je kan zijn beeldhouwwerken niet los zien van zijn schilderijproductie”, zegt Godefroy. Ze vormen één organisch geheel. Bijzonder is ook dat vijftien stuks uit de etnografische verzameling van de kunstenaar aanwezig zijn. Picasso was namelijk een groot verzamelaar van kunst uit Afrika en Oceanië, die vaak een inspiratiebron vormde. Door al deze werken samen te tonen, worden de sculpturen opnieuw in hun originele context geplaatst.

Vrouwenkop (1962)
Vrouwenkop (1962)© RMN-Grand Palais

De tentoonstelling is chrono-thematisch opgevat, legt de curator uit. Door een spiegelopstelling tussen de werken evoceren we zijn atelier en ontdek je de veelheid aan technieken en materialen waarmee de grootmeester aan de slag ging. Want net als in zijn schilderkunst, brak hij met de traditionele conventies. Een goed voorbeeld daarvan is Glas Absint (1914) , dat we in Bozar kunnen tonen. Hij werkt hier met brons -dat alles een edel metaal werd beschouwd- en durfde daar als eerste op te schilderen. Ook transformeerde hij vaak alledaagse materialen (spijkers, vorken, een waterkraantje, een vergiet) tot kunstvoorwerpen. Zo verwerkt hij in Glas Absint een zilveren lepeltje. Zijn experimenten in de beeldhouwkunst hebben de basis gelegd voor meerdere generaties.

Eigenlijk zijn alle sculpturen die je in Bozar ziet origineel en stuk voor stuk magistraal, vervolgt Godefroy. In zowat elke ruimte staat een pronkstuk, onder ander de buste Marie-Therèse (1931), Vrouwenhoofd- Fernande (1909), Glas absint (1914), Viool (1915), Vrouw in tuin (1929), Man en Schaap (1943), Stierenkop (1942). De meeste werken zijn afkomstig uit het Musée National Picasso-Parijs. Een deel komt uit de privé-collectie.

Picasso. Sculptures. Nog tot 5/3/2017 in Bozar, Brussel. Di – Zo, 10-18u, Do, 10- 21u. €18. www.bozar.be

Partner Content