© GETTY IMAGES

Wanneer vastgoed kopen of verkopen?

Je wil snel en tegen een goede prijs verkopen. Zet je je woning dan best in de zomer te koop? Of maakt het seizoen niet uit? Enkele tips.

Klop aan bij een paar vastgoedmakelaars en vraag hen wat het beste moment is om een huis te verkopen. Bijna iedereen zal antwoorden: de lente is de gunstigste periode. Het is natuurlijk een goed idee om je eigendom bij mooi weer en veel licht en zonder dat wintergrijs te tonen, liefst nog voor de vakantie en het begin van het schooljaar. Kortom, op hetzelfde moment als iedereen dat doet. Toch menen dwarsdenkers dat verkopers meer uit hun woning kunnen halen, als ze die op een ander moment van het jaar te koop zetten.

Gaston Baoo is een van hen. Deze ex-vastgoedmakelaar met een lange staat van dienst is nu vastgoedcoach, gespecialiseerd in het strategisch onderhandelen van vastgoedtransacties. Wat hem betreft is januari de beste periode om te verkopen. “Je moet je huis of appartement aanbieden wanneer er veel vraag en minder aanbod is”, redeneert hij. “En dat is in januari, niet in de lente, zoals de meesten denken. Mensen reageren verrast als ik dit zeg, maar het is louter een kwestie van gezond verstand. Want kopers die op zoek gaan naar een woning, willen er tegen de lente of het begin van de zomer intrekken. Eerst is er de zoektocht, dan valt de beslissing, daarna volgt het papierwerk... Een proces dat algauw zes maanden in beslag neemt.” Wie verkoopt, heeft in het begin van het jaar dus de beste kans om een goeie zaak te doen. Er is minder concurrentie, want andere verkopers zijn na de feesten en door het koude weer nog niet in actie geschoten. Potentiële kopers zijn daarentegen wel al op pad.

Kopers die op zoek zijn naar een woning willen daar vooral al tegen de lente of zomer kunnen intrekken.

Maar moet je door in januari te verkopen niet vrezen voor waardeverlies? De dagen zijn grijs en je wil dat je woning in de schijnwerpers staat. Een woning komt in de winter toch minder tot haar recht, niet? “Licht is wat je nodig hebt, geen warmte”, verzekert Gaston Baoo. “De truc: vraag geïnteresseerden om ’s middags langs te komen, als het licht het mooist is, niet om vijf uur ’s avonds.” De foto’s die je op het internet zet, neem je best wel in de lente of zomer, als de planten bloeien en er veel licht is. Foto’s zijn de eerste kennismaking, ze moeten belangstellenden doen watertanden. De mensen moeten denken: dat lijkt een goed aanbod, dat wil ik niet missen. Plaats dus zeker foto’s, maar ook niet te veel. Een vijftiental is ideaal om interesse op te wekken, zonder overkill.

De waarheid verzwijgen, geen goed idee

In de Franse film ‘Nous irons tous au paradis’, verkoopt een vastgoedmakelaar een huis aan het einde van de landingsbaan van een grote luchthaven. Hij profiteert van een pilotenstaking om de koper te misleiden. Absurd? Soms overtreft de realiteit de fictie. Zo vertelde een verkoper ons dat hij zijn huis enkel op schoolvrije dagen liet bezoeken, omdat de speelplaats van de aanpalende basisschool voor veel lawaai zorgt. Bovendien hebben niet alle kinderen op hetzelfde moment speeltijd. Maar daar repte hij tegen potentiële kopers met geen woord over. Bedenkelijk.

Als verkoper ben je immers wettelijk verplicht alles mee te delen wat je over het pand weet. Liegen door iets te verzwijgen kan je zuur opbreken. Informatie moedwillig achterhouden voor kandidaat-kopers kan aanleiding zijn om een schadevergoeding te eisen wegens verborgen gebreken. De verkoop kan dan zelfs worden geannuleerd. Dat was het geval bij de verkoop van een appartement waar de goederenlift van het aanpalende gebouw voor hinder zorgde. De verkoper kon dit feit niet negeren, het stond zelfs vermeld in het proces-verbaal van de eigenaarsvergadering. En dan is er nog het verhaal van een koppel dat hun buren vroeg hun luidruchtige zwembadpomp tijdens de rondleidingen uit te schakelen.

Speel het niet te hard of te zacht

Wat moet je dan wel doen? Open kaart spelen natuurlijk! “Goede vastgoeddeals sluit je met twee”, merkt de vastgoedcoach op. “Je moet dus niet misleiden, maar de zaken voorstellen zoals ze zijn. Dat wil niet zeggen dat je mensen geen zin mag doen krijgen om te kopen door je eigendom mooi in de kijker te plaatsen, maar doe dit zonder te liegen. Want alles raakt verkocht. Toen ik nog vastgoedmakelaar was, moest ik eens een huis langs een snelweg verkopen. Ik vroeg me af: wie wil dat nu kopen? Toch vond ik een koper die het huis geweldig en rustig vond! Logisch, want hij woonde toen aan het nog drukke De Brouckèreplein in Brussel, waar het een pak rumoeriger was. Alles is relatief. Dus om goed te verkopen, hoef je niet te liegen. Maar stel je wel assertief op en geef mensen zin om je woning te kopen. Gedraag je niet als een stekelige egel, maar laat ook niet over je heen lopen. Anders gezegd: heb geen schrik om te verkopen, maar laat je prijs ook niet zomaar zakken. Dat vergt soms wat tijd, zoals met het huis langs de snelweg. Maar je stekels opzetten of het spel niet eerlijk spelen levert daarom geen beter resultaat op.”

Laat je niet te snel ontmoedigen. Breng je huis in orde, wacht op een gunstig moment en speel het spel eerlijk. Aanbevelingen zoals ‘verkoop in januari’ of ‘verkoop in de lente’ zijn uiteindelijk maar indicaties. Zo was er een verkoper die wachtte tot de bomen in het park voor zijn appartement weer in blad stonden. Dat is zoveel mooier dan kale bomen, vond hij.

In de schoenen van de koper

Vanuit het standpunt van de koper is de maand juli dan weer de beste maand om goede zaken te doen. “Alle huizen zijn dan nog niet verkocht”, analyseert Gaston Baoo. “De verkopers raken ontmoedigd, beginnen te vrezen dat ze hun pand niet verkocht krijgen. Ze worden bang dat er geen geïnteresseerden meer zijn, dat niemand nog naar hun huis zal komen kijken. Het is zoals bij veilingen, in juli is er niemand. En dan ben jij de koning van de veiling!”

Partner Content