Er zijn mensen die van hun hobby hun beroep willen maken. Anderen vinden dat het stilaan tijd wordt om voor zichzelf te doen wat ze vandaag voor een baas doen. Of ze zien er een kans in om opnieuw aan het werk te gaan. Ze spreken een vriend of een paar kennissen aan om zich samen achter een project te scharen. "Wat ook de reden is, het is in ieders belang om de plannen goed door te praten en te zien of ze realistisch zijn" vertelt Peter Bertels van Flanders DC (District of Creativity), een non-profitorganisatie van de Vlaamse overheid die ondernemen in de creatieve sector stimuleert. Dat beaamt ook Peter Bosmans, directeur van Febecoop Adviesbureau, een coöperatieve dienstverlener: "Een eerste advies voor potentiële ondernemers, ook al gaat het om buren of vrienden, luidt: stel altijd een goed onderbouwd ondernemings- en financieel plan op. Het is immers op basis van de antwoorden op de vele vragen die in een bedrijfsplan worden beantwoord dat je de juiste vennootschapsvorm kan kiezen."
...