© BELGA

Parkeermeteroorlog

Al honderden parkeerautomaten in ons land aanvaarden geen muntstukken meer, is dat wel legaal? Dan maar gebruik maken van een app waarmee je de parkeerkosten kan omzeilen? Zinloos: de overheid slaat hard terug.

De eerste parkeermeter uit de geschiedenis werd in 1935 in Oklahoma City in gebruik genomen. Dit listige concept werd mettertijd verfijnd, maar is nog steeds even lucratief. Parkeren tegen betaling brengt veel geld in het laatje. Een Brusselse gemeente als Schaarbeek ontvangt netto (dus na aftrek van de werkingskosten) om en bij de 4 miljoen euro aan parkeerinkomsten per jaar. Hoewel een moderne parkeerautomaat algauw 6.000 euro kost, verschijnen er toch almaar meer in het straatbeeld en breiden de zones met betalend parkeren steeds verder uit. Buurtbewoners zijn daarbij vaak vragende partij om zo auto’s buiten hun wijk te weren. Wat het voor pendelaars steeds lastiger maakt om een (liefst gratis) plaatsje voor hun auto te vinden.

Parkeermeteroorlog
© GETTYIMAGES

Ook de manier waarop je kan betalen, is geëvolueerd. Op veel plaatsen is het vandaag al niet meer mogelijk je parkeerticket met munten te betalen, enkel met je bankkaart of smartphone. Brussel telt al 850 cashloze meters. Volgens minister van Consumentenzaken Kris Peeters is deze praktijk echter illegaal. Hij verwijst daarbij naar Europese regelgeving uit 2010 die handelaars en publieke overheden verplicht hun klanten de mogelijkheid te bieden om cash te betalen.

Is dit dan een valabele reden om geen parkeergeld te betalen? Alvast niet voor de 850 nieuwe parkeermeters van de stad Brussel. Specialisten in verkeersrecht wijzen er immers op dat steden vrij zijn om de cashloze betaling al dan niet in te voeren, want de Europese regels werden niet in Belgisch recht omgezet. Het gaat dus maar om een aanbeveling. En theoretisch gezien zijn automobilisten niet verplicht om op die plaats te parkeren. Europa of niet, wie niet betaalt, riskeert dus een retributie (meestal 25 euro).

Omdat parkeergeld betalen nooit leuk is, ontstond er georganiseerd verzet tegen de parkeerpalen. Zo kent cPark, een gratis smartphoneapp van Belgische makelij, momenteel een groot succes. Je kan de app vergelijken met Coyote, maar dan voor parkeren. Het principe? Een netwerk van gebruikers informeert elkaar omtrent gratis parkeerplaatsen of wanneer er een controleur in de buurt aan het werk is. Je ontvangt dan een bericht op je smartphone zodat je nog tijdig (of net niet) naar de parkeermeter kan rennen om te betalen of om het uur van je parkeerschijf aan te passen. Sterker nog: cPark geeft aan rond welk uur de sanctionerende agenten waarschijnlijk zullen langskomen!

Overheid slaat terug

Toch lijkt het erop dat deze parkeermeteroorlog in het voordeel van de overheid zal uitdraaien, want alle gewesten halen intussen hun zwaar geschut boven: een gigantisch verbalisatiewapen dat de naam Scancar draagt. Deze auto met camera’s neemt foto’s van alle nummerplaten van de auto’s die hij passeert. Die gegevens worden doorgestuurd naar een krachtig computerprogramma dat natrekt of je je parkeergeld wel hebt betaald. Het systeem is bijzonder efficiënt. Neem nu een agent in Charleroi. Die kan 400 tot 500 auto’s per dag checken. De Scancar kan tot 10.000 nummerplaten per dag controleren! Alle agenten Vondelaar (uit de strip van Guust Flater) van deze wereld kunnen hun monkellachje nog nauwelijks verbergen.

Partner Content