© Getty Images/iStockphoto

Eerste jaarverslag Consumentenombudsdienst

Sinds juni 2015 kan je als consument met al je klachten op één centraal punt terecht. De Consumentenombudsdienst heeft zijn eerste jaarverslag klaar.

Een proces aanspannen is een dure zaak en kan lang aanslepen. Daarom worden heel wat zaken minnelijk geregeld. Er bestaan dan ook tal van geschillencommissies en ombudsdiensten. Om het de consument gemakkelijk te maken werd vorig jaar de Consumentenombudsdienst in het leven geroepen. Op die manier hebben consumenten één enkel aanspreekpunt via 02 702 52 00 of klachten@consumentenombudsdienst.be.

Bestaat er voor jouw klacht een specifieke ombudsdienst of geschillencommissie (bv. de Geschillencommissie Bouw of Reizen ), dan verwijst het centrale loket je door. Bestaat die niet, dan neemt de Consumentenombudsdienst de klacht op zich.

Vandaag zijn we één jaar verder. Tijd voor het eerste jaarverslag dus.

In 2015 ontving de dienst 2.951 klachten over een periode van 7 maanden. Daarvan werden er 2.174 behandeld door de Consumentenombudsdienst zelf. De voornaamste klachten betroffen: ICT-goederen (12%), Uitgevoerde werken voor het onderhoud en de reparatie van de woning (9%), Aankopen voor het onderhoud en de reparatie van de woning (9%), Meubels (8%).

409 klachtendossiers gingen over de garantie. De wettelijke garantietermijn bedraagt 2 jaar.

Vaak minnelijke schikking

In 2015 werd bijna in de helft van de gevallen afgesloten met een minnelijke schikking. Wordt er geen regeling gevonden, dan kan de Consumentenombudsdienst een aanbeveling aan de onderneming doen. Deze aanbeveling is niet bindend. De consument kan nadien een gewone procedure voor de rechtbank starten. Vermits de aanbeveling van de Consumentenombudsdienst en het eventuele standpunt daarop vanwege de onderneming door het Wetboek Economisch Recht niet als vertrouwelijke documenten worden gekwalificeerd, kunnen deze stukken eventueel voor de bevoegde rechtbank gebruikt worden.

Partner Content