© iStock

Een wagen kopen in een ander EU-land: hier moet je op letten

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

Heb je in een van de buurlanden een wagen gezien die jou hét koopje lijkt waar je op zat te wachten, of hebben ze in een ander land een model dat niet in België verkrijgbaar is en precies wat jij zoekt? Wat moet je dan weten? Welke documenten heb je nodig? Waar betaal ke de BTW? Deze en andere vragen zochten we voor u uit.

Om na je aankoop niet in een nachtmerrie te belanden, zijn er een aantal dingen die je vooraf moet weten of waar je rekening mee moet houden.

Voor de aankoop

Bereken de juiste prijs. Een koopje kan achteraf toch niet meer zo interessant zijn als het lijkt. Soms gelden bepaalde aanbiedingen niet voor buitenlandse kopers, na je aankoop moet je de wagen nog naar België krijgen en misschien moet je daarvoor een aanhangwagen huren enz.

Goed om weten: het btw-wetboek beschouwt een personenwagen als nieuw indien aan één van volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • Levering binnen de 6 maanden vanaf de eerste ingebruikneming
  • Voertuig heeft minder dan 6000 km afgelegd.

Is dit het geval dan betaal je in het buitenland de nettoprijs. Bij de invoer in België betaal je 21% btw. Verwittig dus de verkoper dat de wagen uitgevoerd wordt.

Koop je een occasiewagen in het buitenland:

  • Bij een professionele verkoper dan betaal je de btw aan de verkoper.
  • Bij een privéverkoper dan betaal je geen btw, noch in het land van de verkoper, noch in België.

Ga de gegevens van de verkoper na. Zeker wanneer je de koop van je leven op het internet hebt gevonden, doe je er goed aan even de googlen of je meer info vindt over de verkoper. Oplichters worden vaak ter sprake gebracht op fora, daar kan je nuttig informatie opsteken. Ga na of je op de website een correct adres vindt en geen postbusadres. Check de verkoper in het handelsregister van het betrokken land.

Trek de correcte gegevens van de wagen na. Vraag vooraf zo veel mogelijk informatie over de wagen, zeker het chassisnummer. Vraag de inschrijvingspapieren, het onderhoudsboekje (bij een tweedehandswagen),... De twee meest voorkomende vormen van fraude bij wagens zijn:

  • Klonen: een wagen de identiteit geven van een andere, reeds geregistreerde wagen door de nummerplaatgegevens en het identificatienummer van deze wagen te gebruiken. Vaak gaat het hier om gestolen wagens.
  • Het terugdraaien van de kilometerteller: helaas kan je slechts in 5 Europese landen voor de aankoop objectieve informatie krijgen over de correctheid van de kilometerstand. In België heb je de car-pass, in Nederland de Nationale Autopas, in Groot-Brittannië kan je de MOT-history van een wagen nagaan., in Zweden kan je bij het Zweedse Transportagenstchapde gegevens van de meest recente technische controle, met kilometerstand opvragen en ook in Hongarije kan je voor de aankoop een aantal gegevens van de wagen opvragen

Bij de aankoop

Check de wagen. Binnen de Europese Unie moet een wagen een minimum aantal keren een technische controle ondergaan: 4 jaar na de eerste ingebruikname en daarna om de 2 jaar. Ga na wanneer de laatste technische controle gebeurd is. Helaas is de verkoper niet in alle lidstaten van de EU verplicht om dit bewijs te leveren.

Let op: 19 lidstaten van de EU verplichten een attest van technische keuring om de wagen te kunnen inschrijven die in het buitenland werd aangekocht, maar slechts 10 lidstaten aanvaarden een technische keuring die in het buitenland werd uitgevoerd. In ons land wordt een keuring die gebeurd is in een ander EU-land aanvaard op voorwaarde dat het keuringsattest minder dan 2 maanden oud is.

Het verkoopcontract. Teken nooit een contract in een taal die u helemaal niet begrijpt.

Kijk na dat alle belangrijke vermeldingen in het contract zijn opgenomen zoals: aard van de wagen, merk, type, datum van eerste inverkeerstelling, cilinderinhoud, chassisnummer, P.V.G.-nr., fiscaal vermogen, KW-vermogen, kilometerstand, prijs,...

Ga na welke de betaalmogelijkheden zijn. Voor cashbetalingen gelden soms beperkingen. Ook moet bij het oversteken van landsgrenzen met een grote som cash geld op zak, hiervan vaak aangifte worden gedaan bij de douane. Bovendien is cash geen veilige betaalmethode. De veiligste betaalmethode is het gebruik van een kredietkaart (die de nodige garanties inhoudt).

Alle nodige documenten bekomen. Wat je allemaal mee moet krijgen van de verkoper:

  • De factuur
  • Het onderhoudsboekje (in geval van 2de hands)
  • Het keuringsattest (in geval van 2de hands)
  • Het Europese certificaat van overeenstemming
  • Het originele buitenlandse inschrijvingsbewijs (in geval van 2de hands)

Na de aankoop

De aankoop is een feit. Je bent in het bezit van de wagen van je dromen. Nu moet die nog naar België geraken en daar in het verkeer worden gebracht.

Voor het transport naar België heb je meerdere opties:

  • Je kan de wagen zelf op een aanhangwagen naar België rijden.
  • Je kan een beroep doen op een transportfirma.
  • Je kan de wagen zelf naar België rijden met transitplaten. Het ECC (European Consumer Center heeft een brochure samengesteld met alle info over transitplaten in de Europese Unie) Let op: om je wagen naar België te rijden, moet deze ook verzekerd zijn! Je kan een tijdelijke verzekering afsluiten in het land waar je de wagen koopt (bijv. bij de maatschappij die de transitplaten levert) og bij een Belgische verzekeraar.
  • Je kan thuis eerst alle formaliteiten in orde brengen en met je definitieve platen terugkeren naar de verkoper om de wagen af te halen.

Naar het douanekantoor

Eenmaal in belgië moet je langs een douanekantoor naar keuze waar je volgende documenten moet voorleggen:

  • De aankoopfactuur met vermelding van de prijs en het chassisnummer. In geval van een nieuwe wagen is dit de prijs ZONDER btw.
  • Het originele inschrijvingsbewijs in geval de wagen reeds ingeschreven werd.

Bij een nieuwe wagen betaal je aan de douaneambtenaar de verschuldigde btw. Hij geeft je het vignet 705 dat op het inschrijvingsformulier bestemd voor de DIV wordt gekleefd.

Bij occasiewagens hoef je geen btw te betalen alvorens je het vignet 705 krijgt.

De douane geeft je ook het formulier ‘Aanvraag om inschrijving van een voertuig’, waarop het vignet 705 wordt aangebracht.

Technische controle

Indien de wagen nog een technische keuring moet ondergaan vooraleer je deze kan inschrijven in België, dan moet je de wagen wel voorzien van geldige kentekenplaten (transitplaten of handelaarsplaten).

Inschrijving bij de DIV

Na het vervullen van de douaneformaliteiten en de eventuele technische controle, moet je een verzekering voor de wagen afsluiten. Pas dan kan de wagen in ons land worden ingeschreven.

Dat doe je met het formulier ‘Aanvraag om inschrijving van een voertuig’ dat je gekregen hebt bij de douane. In vak Z van dit formulier moet het vignet van de verzekeraar aangebracht worden. Voorts moet ook het vignet 705 van de douane erop gekleefd zijn.

Voor een occasiewagen moet je het originele inschrijvingsbewijs (of een duplicaat) toevoegen.

Belastingen

Is jouw wagen eenmaal ingeschreven dan ben je de fiscale overheid net zoals voor elke wagen die in ons land wordt aangekocht, nog de belasting op inverkeerstelling (eenmalig) en de jaarlijkse verkeersbelasting verschuldigd.

Ter gelegenheid van de Wereld Consumentendag (15 maart) hebben de Europese Consumentencentra de krachten gebundeld om alle informatie over de aankoop van een wagen in het buitenland samen te brengen in een uitgebreid rapport en een beknopte samenvatting en een brochure met praktisch adviesaan consumenten. Er werden ook handige landenfiches samengesteld die de info bundelen per land waar u een wagen aankoopt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content