De elektrische fiets: verzeker u goed!

Fietsen is gezond én ecologisch. Elektrisch fietsen is ook comfortabel, maar verhoogt het risico op ongevallen. Een degelijke verzekering is dan ook van het grootste belang.

Alsmaar meer succes

Er zijn 2 types elektrische fietsen op de Belgische markt: een type dat tot 25 km/u kan rijden en een type dat 45 km/u haalt.

Volgens een onderzoek van Velofollies, de grootste fietsbeurs van de Benelux, werden er in België in 2014 ongeveer evenveel fietsen als auto’s verkocht. En met een stijging van 33,9% is het de elektrische fiets die het voortouw neemt. Hij laat de moutainbike (+12,4%), de stadsfiets (+ 11,4%) en de koersfiets (+ 10,6%) ver achter zich.

Makkelijk, maar ook veilig?

Een elektrische fiets gaat een stuk sneller dan een gewone en is bovendien een stuk zwaarder. Die combinatie maakt dat je meer afstand nodig hebt om te remmen. Er zijn dan ook 23 % meer fietsongevallen vastgesteld tussen midden 2013 en midden 2014. Die verhoging zou grotendeels te wijten zijn aan het gebruik van de elektrische fiets.

De verzekeraars verzekeren de elektrische fietsen naargelang de snelheid die je ermee kan halen:

  • Als je een elektrische fiets hebt met trapondersteuning (je kan niet kan rijden zonder te trappen), je niet sneller kan dan 25 km/u en de kracht van de motor max. 250 watt bedraagt, dan moet je je familiale verzekering aanspreken bij schade aan derden.
  • Als je elektrische fiets uitgerust is met een motor waardoor je kan rijden zonder te trappen en tot 45 km/u haalt, dan wordt hij gelijkgeschakeld met een motorfiets klasse B. Hij moet gehomologeerd worden en krijgt een nummerplaat. Wie ermee rijdt moet over een rijbewijs AM beschikken (theoretisch + praktisch examen) en een BA-verzekering voor een gemotoriseerd voertuig nemen.

De risico’s beter inschatten

“Volgens een recente studie van het ‘Bureau Suisse de Prévention des Accidents’ (BPA) kunnen de elektrische fietsen vanwege hun snelheid gevaarlijk zijn, zowel voor de fietser zelf als voor de andere weggebruikers in hun nabijheid. Door hun snelheid in combinatie met ene hoger gewicht dan een conventionele fiets (tot 30kg) verdubbelt de remafstand.” Zo staat te lezen in Via Secura, verschenen op de website van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). De fietsers onderschatten het risico en de andere weggebruikers kunnen de snelheid van elektrische fietsen moeilijk inschatten. Daarom organiseert het BPA een campagne, ‘Slow down. Take it easy’. Een brochure en video’s ondersteunen de campagne. Je vindt er heel wat tips om in alle veiligheid met je elektrische fiets te rijden. Dit zowel voor kinderen als voor volwassenen. Je kan ze – weliswaar enkel in het Frans en het Engels – bekijken op www.bfu.ch

Partner Content