Advertorial

© Getty Images

Speel ook online op veilig

E-commerce, spelletjes, surfen ... Internetten is vandaag meer dan ooit de norm geworden, waar je het world wide web ook voor gebruikt. Een optimale bescherming is dan ook onmisbaar om onaangename verrassingen te voorkomen. Dit zijn alvast 5 basistips voor een beveiligde verbinding.

Valse websites, nepmails, gegevensdiefstal ... Fraudeurs halen alles uit de kast om toegang te krijgen tot onze accounts en rekeningen. Voorzichtig zijn is de boodschap. En rekening houden met enkele afspraken om jezelf al surfend een financiële kater te besparen. 34 miljoen euro, zoveel zagen de Belgische burgers in 2020 aan phishing opgaan.

Kies sterke wachtwoorden

Hetzelfde wachtwoord gebruiken voor al je accounts is verleden tijd. Je kiest nu beter voor meerdere wachtwoorden of wijzigt op regelmatige basis het wachtwoord van al je accounts. Houd misschien een notitieboekje bij de hand, als zou blijken dat je geheugen die datastroom niet kan bijhouden. Een online wachtwoordkluis is ook een oplossing. Een wachtwoord moet uit 8 tot 12 karakters bestaan: kleine letters, hoofdletters, cijfers, maar ook speciale tekens en symbolen (als de website dit toelaat). Kies ook een doordachte gebruikersnaam. Regelmatig je wachtwoord wijzigen is de beste oplossing.

Controleer je privacy-instellingen

Bij de aanmaak van een account voer je een aantal persoonlijke gegevens in. Het is wel belangrijk dat je deze zelf kunt beheren. In een performante browser als Google Chrome, een netwerk als Facebook, Skype of in je antivirus heb je altijd de mogelijkheid om je privacy-instellingen zelf na te kijken en te wijzigen.

Vergeet niet dat je toestellen en stuurprogramma’s altijd moeten worden bijgewerkt om bugs te voorkomen. Heel wat zoekmachines en applicaties voeren automatische updates door, maar het is raadzaam om regelmatig zelf te controleren of je apps zijn bijgewerkt en uiteraard om veilige software te gebruiken.

Hoe herken ik phishing?

Cybercriminelen geven nooit op én hun vindingrijkheid is onuitputtelijk. Ga nooit in op vragen waarin je per e-mail of telefoon persoonlijke gegevens moet invoeren, en al zeker geen bankgegevens. Ga er steeds vanuit dat banken, overheidsinstellingen, organisaties of handelszaken nooit ofte nimmer op die manier te werk gaan. Krijg je toch een e-mail van een onbekende afzender waarin gevraagd wordt om een link aan te klikken om verder te gaan? Dan moeten alle alarmbellen gaan rinkelen ... De term phishing wordt gebruikt om computerfraude te beschrijven waarbij oplichters uit zijn op je gegevens zoals je wachtwoord of je klantnummer. Het moet gezegd dat de coronacrisis vorig jaar voor een spectaculaire toename van het fenomeen heeft gezorgd.

Klassiek voorbeeld: malafide organisaties die zich voordoen als bank en zo beleggingen en spaarformules aanbieden met duizelingwekkende opbrengsten. Te mooi om waar te zijn dus. Controleer ook hier zeker het e-mailadres van de afzender. Op de website van de Belgische Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) of de financiële regulator vind je lijsten waarin je de betrouwbaarheid van een zogenaamde bankinstelling kunt checken. En weet dat taal- en tikfouten heel vaak het handelsmerk zijn van cybercriminelen. Voor meer info en waarschuwingen: https://www.safeonweb.be/nl

Speel ook online op veilig
© Getty Images

Check de identiteit van onlinebedrijven

Wie een account wil aanmaken om in te loggen op een website wordt verondersteld een aantal persoonsgegevens in te voeren. Test daarom altijd de betrouwbaarheid van de website uit. Begint de link van de pagina met ‘https’ of zie je een slotje (beveiligde verbinding door de versleuteling van jouw gegevens) in de adresbalk of onderaan in de browser? Dan zit je safe. Blijf ver weg van al te aanlokkelijke aanbiedingen of promo’s.

Sinds november 2020 moet elke onlineaankoop bevestigd worden met behulp van een ‘sterke authentificatie’. En dat is geen dag te vroeg! Je kaartnummer en de code op de achterkant van je kaart volstaan niet langer om een transactie uit te voeren. Er is voortaan een tweede beveiligingscriterium vereist (bijkomende geheime code, code per e-mail of sms, digipass, vingerafdruk, ...).

Communiceer wijs

We kunnen niet genoeg benadrukken dat je beter niet alles te grabbel gooit op je social media, welke kanalen je ook gebruikt. Het is heel verleidelijk om ‘nieuwe’ vrienden aan je lijst toe te voegen of contact te zoeken met bekende personen of organisaties die je interessant lijken. Aanvaard echter nooit bestanden waarvan je de herkomst niet kent. Er circuleert heel wat spyware (digitale spionnen) en schadelijke software die onder een valse identiteit aan de haal gaat met je persoonsgegevens. Deel programma’s, foto’s en andere bestanden alleen met je betrouwbare contacten. Sommige oplichters doen zich net voor als iemand die je kent om naar geld of vertrouwelijke gegevens te vissen. Waakzaamheid is geboden.

Meer tips en tricks over onlineveiligheid? Neem een kijkje op de blog van Santander Consumer Bank www.santanderconsumerbank.be