Wilde u ook weten wat ‘nurfen’ is?

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

Google onthulde vandaag de meest populaire zoektermen van het afgelopen jaar. Vlamingen vroegen zich dit jaar massaal af wat nurfen is, terwijl Walen meer over Scientology wilden weten. Charlie Hebdo, Secret Story 9 en Tour de France voeren de rangschikking van snelst stijgende zoektermen van 2015 aan.

Wat is...?

Als Google kijkt naar wat volgt op de ‘Wat is’-zoekopdrachten dan wordt duidelijk dat Vlamingen dit jaar in de ban waren van nurfen. Ook de tax shift hield Vlamingen bezig, maar dan in de zin dat niemand goed wist wat die juist inhield. De zoekopdracht ‘Wat is de regel van drie’ maakt de top 3 compleet.

Het proces rond de geloofsgemeenschap Scientology maakte indruk bezuiden de taalgrens, ‘Wat is Scientology’ was voor Walen de hamvraag van het jaar. De zoekopdrachten naar de exacte betekenis van ‘un boldo’ (een boomsoort die gebruikt wordt in de keuken of als thee) en ‘une maryse en cuisine’ (spatel) prijken op plaats 2 en 3.

Top 10 in Vlaanderen van zoekopdrachten met Wat is...?

  • Nurfen
  • Tax shift
  • De regel van drie
  • Halal
  • Oleocanthal
  • Zonsverduistering
  • Cyberpesten
  • TBC
  • Geluk
  • Instagram

Hoe werkt...?

2015 draaide voor Vlamingen meer dan ooit rond sociale applicaties. Dat blijkt uit de top 10 lijst van zoekopdrachten die beginnen met de woorden ‘Hoe werkt’. De werking van Instagram, Whatsapp, Tinder, maar vooral de nieuwe Snapchat deden dit jaar meer vragen rijzen dan in 2014.

In Wallonië waren de ‘Hoe werkt’-zoekopdrachten technischer met vragen zoals de overstap naar Windows 10 en verbinding maken met een wifi-netwerk.

Top 10 in Vlaanderen van zoekopdrachten met Hoe werkt...?

  • Nieuwe snapchat
  • Tinder
  • Whatsapp
  • Instagram
  • Een selfie stick
  • Een drone
  • Kiala verzending
  • Windows 10
  • Pinterest
  • Een duikboot

De aanslag op Charlie Hebdo maakte dat Belgen meer dan ooit via Google zochten naar informatie over het satirische magazine. Het negende seizoen van de Franse TF1 reality-reeks Secret Story steeg enorm qua populariteit en ook dat vond zijn weerklank in de snelst stijgende zoekopdrachten. Dankzij de passage van de Tour de France door ons land, maakte de wielerronde in 2015 een enorme sprong vooruit.

De snelst stijgende gebeurtenissen van 2015 liggen in lijn met de andere zoekresultaten: het drama rond Charlie Hebdo riep veel vragen op. Met Loic Nottet in de finale van het Eurovisie Songfestival ging het zoekgedrag via Google de hoogte in. De zonsverduistering van maart dit jaar haalt de derde plek.

Wat is nurfen?

En vooraleer u voor een nieuwe piek in de zoekopdracht ‘Wat is nurfen?’ zorgt.... Het antwoord op die vraag kent niemand. Kijkers van de populaire reeks Bevergem wisten dat ongetwijfeld al, maar voor de anderen: nurfen is hetgeen de verliezer van een spelletje ringelen moet doen. Het is een verzonnen werkwoord dat werd gelanceerd en populair werd gemaakt in de tv-reeks over de verzonnen W-VL gemeente Bevergem.




Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content