© Getty Images/iStockphoto

Werk vinden via sociale media

Het is geen lachertje om een nieuwe job te vinden als je al wat ouder bent of weer aan de slag wilt na een lange periode van inactiviteit. Lees hoe u slim gebruik kunt maken van sociale media zoals Facebook, LinkedIn of Twitter!

Bij het solliciteren is het van belang waar en hoe u aanwezig bent op het internet.. “Meer dan 80 procent van de recruiters gebruikt LinkedIn. Daar komt bij dat 50 procent van de managers bepaalt of de persoonlijkheid van een bepaalde kandidaat past bij hun bedrijf door alleen maar naar het profiel van deze kandidaat op social mediasites te kijken”, schrijft Joshua Dalman in het pas verschenen boek Een baan vinden met social media voor dummies.

Uw Facebookpagina of de berichten die u twittert, zeggen nu eenmaal meer over uw persoonlijkheid, uw levensvisie en uw interesses dan een klassiek cv. Directeurs en personeelsverantwoordelijken bekijken uw gedrag op sociale media trouwens niet alleen als een informatiebron en een controle, het is voor hen ook een manier om tijd te winnen en kosten te besparen.

Maak een profiel aan op LinkedIn

De professionele sociale netwerksite LinkedIn (www.linkedin.com) is volgens recente berichten momenteel het sociale medium met de sterkste groei in België (bijna 1,2 miljoen profielen – Facebook telt ongeveer 4,5 miljoen Belgische profielen). Besef echter dat aanwervers geen uren tijd hebben. Ze kijken naar uw foto, naar uw professionele titel (de regel tekst onder uw naam) en naar de samenvatting van uw profiel. Die moet dus kort en krachtig zijn (de tekst moet binnen de halve minuut gelezen kunnen worden). Ideaal is als u er ook nog drie aanbevelingen van vroegere werkgevers of collega’s aan toe kunt voegen.

Maak een filmpje waarin u zichzelf voorstelt

Op die manier kunt u origineel overkomen en voorsprong nemen. Vraag aan iemand in uw omgeving om u te filmen met een camera of een smartphone. Vertel daarin op een korte, maar vlotte wijze wie u bent, wat uw beroepservaring en uw interesses zijn en welk werk u zoekt. Een gefilmde cv met andere woorden. Toeters en bellen zijn hierbij echt niet nodig. Plaats het filmpje op You Tube en op uw eigen sociale mediapagina’s.

Wees voorzichtig op Facebook

Aanwervers beschouwen uw Facebookpagina als een spiegel van uw persoonlijkheid. Wees dus voorzichtig welke meningen u plaatst en wat u leuk vindt. Hetzelfde geldt voor de foto van uzelf: ideaal is een foto waarop u goed zichtbaar bent én tegelijk professioneel en sympathiek oogt.

Andere mogelijkheid: via de privacy-instellingen van Facebook kunt u instellen welke informatie door iedereen gezien kan worden en welke alleen door vrienden (u kunt met andere woorden uw privéleven afschermen).

Reageer op vacatures op Twitter

Wist u dat ook in België meer en meer vacatures nog alleen in heel beknopte vorm op Twitter gepost worden? Voor de aanwervers biedt dit een dubbel voordeel: Twitter is een gratis kanaal en ze weten meteen dat diegenen die reageren, mee zijn met hun tijd en alert voor nieuwe ontwikkelingen. Doe zelf de test: ga naar uw Twitteraccount en voer in het zoekveld de term “vacature” in plus de sector waarin u werk zoekt en de omgeving. Bijvoorbeeld “vacature marketing Gent”. U zult verbaasd staan hoeveel tweets u krijgt. De bedoeling van Twitter is uiteraard dat u supersnel reageert.

Volg bedrijven waar u wilt solliciteren

Als u in een welbepaald bedrijf zou willen werken of een vacature van dat bedrijf gezien hebt, kunt u op LinkedIn het profiel van het bedrijf bekijken en hieruit afleiden welke ervaring en capaciteiten hier vooral nodig zijn. Heel wat bedrijven en diensten hebben ook een Facebookpagina. Door geregeld op “Vind ik leuk” bij een bericht te klikken, stelt u zich positief op en krijgt u enige naambekendheid bij het bedrijf.

Zoek mensen die bij het gewenste bedrijf werken

Is het bedrijf of de dienst waar u wilt solliciteren of graag zou werken, relatief groot? Dan kunt u via de zoekfuncties van Facebook en LinkedIn iemand zoeken die er werkt. Hij/zij kan u eventueel uit eerste hand interne informatie over het bedrijf bezorgen. Als deze persoon bij toeval al zou behoren tot uw Facebookvrienden of LinkedIncontacten, dan hebt u geluk en kunt u rechtstreeks contact met hem of haar opnemen.

In de meeste gevallen zal dat echter niet het geval zijn. Dan kunt u de onbekende persoon een bericht sturen met de vraag om een persoonlijk gesprek (live of telefonisch). Het is belangrijk dat u uw vraag zakelijk houdt en vooral niet zielig doet. Schrijf dat u hem of haar via Facebook of LinkedIn hebt gevonden en dat u met het oog op een eventuele sollicitatie wat informatie zoekt. Indien het tot een goed gesprek komt, hebt u misschien al een bondgenoot binnen het bedrijf en weet u wie er over de aanwervingen beslist.

Zoek de beslissers binnen het bedrijf

Als u aangemeld bent bij LinkedIn, kunt u via het tabblad “Bedrijven” bedrijven en bedrijfstakken zoeken. Soms plaatsen bedrijven op dit medium informatie over promoties, pas aangenomen medewerkers en vacatures. In de zoekbalk kunt u een trefwoord ingeven dat verband houdt met de functie die u zoekt (“logistiek”, “magazijn”, “communicatie”, “boekhouding”, “secretariaat”). Op deze manier kunt u de naam te weten komen van mensen die beslissen over aanwervingen. Eens u die naam hebt, kunt u die eventueel volgen via Twitter. Zo komt u al iets meer te weten.

Houd het kort en zakelijk

Als u rechtstreeks of via contacten de naam en de Facebook-, LinkedIn- of Twitteraccounts van een directeur, personeelschef of aanwerver hebt gevonden, moet u heel diplomatisch zijn als u hun een mail stuurt. Deze mensen vinden het irritant om lange, opdringerige en smekerige mails te lezen van sollicitanten die van zichzelf vinden dat ze perfect geschikt voor het bedrijf in kwestie. Houd uw bericht dus kort en zakelijk. Geef de link naar uw cv online en/of uw presentatiefilmpje en naar uw account op LinkedIn. Vraag tot slot om een persoonlijk gesprek.

Nog veel meer tips vindt u in “Een baan vinden met social media voor dummies” van Joshua Waldman, uitgeverij Pearson, ? 20,95, isbn 9789043025560.

Partner Content