Wat kunt u doen met een elektronische identiteitskaart?

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

Met een aangepaste kaartlezer kunt u uw identiteitskaart gebruiken om u te legitimeren op het internet. Dit kan bijvoorbeeld voor uw belasting- of btw-aangifte. Maar hoe ver staat het voor de rest?

Tegen eind 2009 heeft elke Belg een elektronische identiteitskaart m.a.w. een identiteitskaart met een chip waarop allerhande informatie kan worden opgeslagen. Die identiteitskaart kan nu reeds gebruikt worden om een aantal administratieve klussen te vergemakkelijken.

Bewijzen wie u bent

Met een elektronische identiteitskaart (eID) kunt u:

  • uzelf identificeren waar dat nodig is. Het enige wat u moet doen is de kaart in de lezer steken. Al uw gegevens verschijnen dan automatisch op het scherm van de pc.
  • uzelf authenticeren. Daarbij wordt nagegaan of u wel bent wie u beweert te zijn. Dat is bijvoorbeeld handig op het internet of om uw kinderen veilig te laten chatten.
  • een juridisch bindende elektronische handtekening plaatsen onder elektronische documenten.

Deze drie functies liggen aan de basis van de talloze toepassingen van de eID.

Welke praktische toepassingen?

Het e-loket van uw gemeente

Wilt u een adreswijziging doorgeven of hebt u attesten van de burgerlijke stand nodig? Wilt u een verbouwing doen waarvoor u eerst een bouwaanvraag moet indienen? In een aantal steden en gemeenten hoeft u niet meer in de rij te gaan staan in het gemeentehuis. Zij beschikken reeds over een digitaal loket of e-loket. Nadat u met de kaartlezer uw eID hebt ingelezen (zie verder), worden uw persoonlijke gegevens opgeladen. Even later kunt u uw attesten reeds afprinten. Welke diensten er reeds beschikbaar zijn in uw woonplaats, kunt u nagaan op http://map.eid.belgium.be/nl.html

Police-on-web

Via Police-on-web kunt u met de eID bijvoorbeeld woningtoezicht aanvragen voor de periode dat u afwezig bent. Zo vertrekt u met een gerust hart op vakantie, zonder uw huis als een versterkte burcht te moeten achterlaten.

Maar Police-on-web biedt nog andere diensten: u kunt er ook aangifte doen van (brom-) fietsendiefstal, winkeldiefstal en vandalisme. Op die manier werkt u mee aan een veilige samenleving!

Belastingaangifte

Steeds meer mensen vinden hun weg naar Tax-on-web, de toepassing waarmee u elektronisch uw belastingsaangifte kunt indienen. Snel en gemakkelijk. Tax-on-web meldt u wanneer u iets verkeerd invult en maakt onmiddellijk een schatting van hoeveel u terugkrijgt of moet bijbetalen. Zo komt u niet voor verrassingen te staan. Met de eID zet u een geldige elektronische handtekening onder uw aangifte en verstuurt u die veilig.

Aanvragen van studietoelagen

Op https://daf.vlaanderen.be/daf/index.jsp kunt u van bij u thuis een aanvraag indienen voor een studietoelage bij het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming en nadien uw dossier verder online opvolgen.

Een busabonnement kopen

De Lijn biedt de mogelijkheid om via haar website online een busabonnement aan te schaffen. Een hele tijdswinst!

Een BTW-aangifte indienen

Wie BTW-plichtig is moet binnenkort zijn aangiften digitaal doen. Maar het kan nu reeds. Op http://minfin.fgov.be/portail2/nl/e-services/intervat/index.htm kunt u btw-aangiften, intracommunautaire opgaven en klantenlistings online indienen.

Een aangetekende brief versturen

Via myCertipost kan u in een paar minuten een aangetekende brief versturen via het internet. U typt uw brief in, myCertipost drukt uw document af en bezorgt het aan uw bestemmeling in België.

Uw dossier loopbaanonderbreking en tijdskrediet opvolgen

Wie gebruik maakt van loopbaanonderbreking of tijdskrediet kan zijn dossier via het internet consulteren op www.socialezekerheid.be/burger

Boete vermijden op de trein

Op de trein vraagt de treinbegeleider uw vervoersbewijs. U zoekt uw ticket, maar vindt het niet. In alle haast moet u het ergens laten liggen hebben. De treinbegeleider vraagt uw eID en leest uw gegevens met zijn de draagbare terminal. Met één druk op de knop verstuurt hij de gegevens naar de centrale databank. Binnen de veertien dagen kunt u zich met het geldige vervoersbewijs aan elk station melden. Uw gegevens en ticket worden nagekeken en u vermijdt een boete.

Hoe zit het met de privacy?

De elektronische gegevens op uw eID worden beveiligd door twee certificaten en twee sleutels. Samen vormen die het onweerlegbaar bewijs van uw identiteit. Ze koppelen uw identiteit aan de kaart. Maar de certificaten en sleutels bevestigen bijvoorbeeld ook de echtheid van uw elektronische handtekening. De sleutels worden bovendien gebruikt om informatie te coderen. Alleen wie bij het inlezen van de kaart de juiste sleutel heeft, kan de informatie op de eID decoderen en lezen. Zo kunnen bepaalde personen toegang krijgen tot bepaalde gegevens en andere dan weer tot andere gegevens die allemaal op dezelfde chip staan.

Ten slotte beveiligt een pincode het lezen van de certificaten en de sleutels. U moet dus altijd uw toestemming geven om de informatie over de certificaten op uw eID te laten lezen. Dus is het belangrijk de pin-code die u ingaf wanneer u uw eID afhaalde op de gemeente, goed te onthouden. Bent u ze toch vergeten en geeft u drie maal een verkeerde code in, dan blokkkeert de pincode, net zoals dat gebeurt bij bijvoorbeeld een bankkaart. Om de pincode te deblokkeren, hebt u de puk-code nodig die u eveneens ontving bij uw nieuwe eID. Als u ook die niet meer hebt, moet u een nieuwe code aanvragen bij de gemeente.

Wat doe ik als ik mijn eID verlies?

Werd uw eID gestolen of bent u ze verloren? Dan kunt u een beroep doen op DOC STOP. 24 uur op 24 kunt u deze helpdesk het verlies of de diefstal van uw kaart melden. Overal ter wereld kunt u bellen naar het gratis nummer 00800 2123 2123 of naar +32 (2) 518 2123 als het 00800-nummer niet bereikbaar is.

Uw eID wordt onmiddellijk geblokkeerd op www.checkdoc.be. Banken en andere instanties gebruiken die website om na te gaan of een identiteitsdocument niet gestolen, verloren of ongeldig is.

Enkele dagen nadat u DOCSTOP op de hoogte bracht, ontvangt u een brief waarin uw melding van verlies of diefstal wordt bevestigd. Als u de eID terugvindt, hebt u een week de tijd om die te deblokkeren. Na een week wordt uw eID ongeldig en moet u een nieuw document aanvragen in uw gemeentehuis.

Hoe gaat u praktisch te werk?

Om thuis uw eID voor alle eerder genoemde toepassingen te kunnen gebruiken, hebt u een kaartlezer en geschikte software nodig. Aale informatie over de diverse bestaande kaartlezers vindt u op www.cardreaders.be.

e-ID Quick Install is de toepassing die u moet downloaden om op uw computer gebruik te kunnen maken van de toepassingsmogelijkheden van uw eID en de kaartlezer. Dat doet u op www.eid.be.

  • Klik op het Quick Install-logo, kies uw besturingssysteem: Windows of Mac en de software wordt gedownload.
  • Vervolgens installeert u de software.
  • Na de installatie van de software wordt gevraagd om de kaartlezer met de computer te verbinden en uw identiteitskaart in de kaartlezer te schuiven.
  • Zodra de kaartlezer met de computer verbonden is en uw eID er correct insteekt, leest Quick Install alle gegevens op de kaart.
  • Optioneel kunt u nog uw persoonlijke pincode ingeven om uw elektronische handtekening te testen.

Vanaf nu kunt u uw eID gebruiken voor een hele reeks handige toepassingen.

In woord en beeld

In onderstaand filmpje krijgt u onder meer eenvoudig uitgelegd hoe u de cardreader aansluit op uw computer.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content