Wat gebeurt er met Facebook-, Twitter- en andere accounts na een overlijden?

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

Haast iedereen is tegenwoordig actief op het ene of andere sociale netwerk. Maar ook op heel wat andere websites hebt u misschien een persoonlijke aacount. Wat gebeurt er met al deze accounts na uw overlijden?

Na uw overlijden hangt het van uw nabestaanden af wat er met uw profielen en accounts op diverse sociale netwerken en andere websites gebeurd. Tenzij u zelf vooraf vastlegt, wat u wil dat ermee gedaan wordt.

Om daar een zinnig antwoord op te kunnen geven, gingen we even na wat de mogelijkheden zijn bij de meest courante sociale netwerk sites.

Facebook

4,5 miljoen Belgen hebben een Facebook-account. Zeker de moeite om even na te gaan wat er op dit sociale netwerk mogelijk is.

Als een Facebookgebruiker overlijdt, hebben de nabestaanden drie mogelijkheden:

Twitter

Twitter is een sociaal netwerksite waarmee gebruikers korte berichtjes (tweets) publiceren van maximaal 140 tekens over waar hij/zij mee bezig is, wat hij/zij van mening is of wat hem/haar bezighoudt.

Bij Twitter kan een naast familielid of een bevoegd persoon eveneens vragen om een Twitteraccount van een overleden persoon te verwijderen.

De communicatie met Twitter verloopt wel in het Engels. Twitter vraagt dat de bevoegde persoon volgende gegevens bezorgt:

  • De Twitter username van de overledene
  • Een kopie van de overlijdensakte
  • Een kopie van uw identiteitskaart
  • Een ondertekende aanvraag met de volledige naam van de aanvrager, zijn/haar contactgegevens en e-mailadres, de relatie tot de overledene, het eigenlijke verzoek (‘please deactivate the Twitter account’)

Dit alles moet per fax of per post verzonden worden naar:

Twitter, Inc., c/o: Trust & Safety? 1355 Market St., Suite 900 San Francisco, CA 94103 Fax : 1-415-222-9958

Bijkomende vragen kunnen gesteld worden via e-mail:privacy@twitter.com

Zodra Twitter over alle nodige inlichtingen en bewijzen beschikt, wordt het gebruikersprofiel verwijderd.

LinkedIn

LinkedIn is een sociaal netwerk dat zich eerder toelegt op zakelijke contacten.

Ook bij LinkedIn moet de aanvraag om een account te verwijderen in het Engels gebeuren. Om een account te laten verwijderen, moet u het e-mailadres kennen waarmee de overledene zich bij LinkedIn geregistreerd heeft.

Voorts moet u een online-aanvraagformulier invullen dat u hier vindt.

Uw gegevens centraliseren

Zoals u wellicht gemerkt heeft, is het niet altijd zo eenvoudig om een account te laten afsluiten. Zeer terecht overigens. Het gaat immers over iemands privacy en ziekelijke grappen zouden anders niet uit te sluiten zijn.

Om het uw nabestaanden een stuk makkelijker te maken, doet u er in de eerste plaats goed aan om een overzicht te maken van al uw accounts met de bijhorende inloggegevens en eventueel ook aan te geven wat er na uw overlijden mee moet gebeuren. .

Dat kan bijvoorbeeld een eenvoudig exell-bestandje zijn dat u regelmatig actualiseert met in de eerste kolom de naam van het sociale netwerk of van het adres van de betrokken website, in de tweede kolom uw gebruikersnaam, in de derde kolom uw paswoord, en in de vierde kolom wat u wenst dat er na uw overlijden met de betrokken account gebeurt.

Indien u meerdere e-mailadressen hebt, doet u er goed aan een kolom toe te voegen waarin u vermeldt met welk e-mailadres u zich op de betrokken website geregistreerd hebt.

Druk het document af, zet er uw naam onder, onderteken dit document en dateer het, zo krijgt het de waarde van een sociaal media testament. Bewaar dit document bij uw testament of bij uw andere belangrijke papieren.

Een digitale kluis

Voor het bewaren van al die belangrijke papieren en het de nabestaanden een stuk eenvoudiger te maken om alles terug te vinden, kwam uitvaartspecialist Dela onlangs met een nieuw hulpmiddel op de proppen: een gratis online kluis op www.safeinheaven.be

De digitale kluis kan meerdere elementen bevatten: paswoorden van online profielen om nabestaanden te helpen gecontroleerd om te gaan met de online identiteit van de overledene; documenten zoals verzekeringspolissen en een kopie van het testament, om het nabestaanden makkelijker te maken op praktisch vlak; persoonlijke wensen voor de eigen uitvaart; en een persoonlijke boodschap, als video, tekst en/of in een andere vorm, voor de nabestaanden. Elke stap op safeinheaven.be is optioneel, en kan men afzonderlijk en gespreid in de tijd invullen, opdat elke stap goed overwogen wordt. Iemand kan ervoor kiezen om bijvoorbeeld wel de informatie betreffende sociale media mee te geven, maar geen wilsbeschikking. Wie zich inschrijft, vervolledigt eerst de informatie die men wil opslagen in de kluis en duidt nadien een vertrouwenspersoon aan: deze persoon krijgt geen toegang tot de gegevens zolang de persoon in kwestie in leven is, maar stelt zich akkoord met het openen van de kluis bij diens overlijden. Bij overlijden kan die persoon de digitale kluis openen, mits het voorleggen van de nodige documenten.

U kunt maximum 5 vertrouwenspersonen aanduiden die uw digitale kluis kunnen openen na uw overlijden. Deze personen krijgen een mail om te bevestigen dat zij bereid zijn om als uw vertrouwenspersoon op te treden. Achteraf krijgen ze elk jaar een mail om hun rol als vertrouwenspersoon te bevestigen.

Het gebruik van de digitale kluis is volledig gratis.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content