Smartphonetips voor dummies

Smartphone cadeau gekregen? Of zin om er een te kopen? Lees dan eerst de tips die het gevecht van een collega als beginner met het nieuwe communicatiewonder opleverde.

Knoeier! Elektronica-analfabeet! Al die anderen die een smartphone hebben gekocht, konden meteen via hun telefoon hun e-mails lezen, websites bekijken en applicaties downloaden. Waarom lukte het mij weer niet?

Mijn smartphone had ik gekocht in een winkel van mijn gsm-provider. Handig, want dan kon ik meteen mijn gsm-abonnement aanpassen om mobiel te kunnen e-mailen en internetten.
Het instructieboekje leek veelbelovend dik, maar viel toch tegen. Driekwart van de inhoud was Latijn voor mij en geschreven vanuit een veronderstelde voorkennis. Bij het e-mailen kreeg ik altijd het bericht “niet verzonden”. En de teksten op het aanraakscherm waren vaak onleesbaar klein.

Na veel ironie van mijn wederhelft (“veel ge-e-maild met je telefoon vandaag, schat?”) heb ik hulp gezocht. Die kreeg ik van Pieter De Wit, een smartphonefanaat, en Loris Beerten, technisch specialist van Samsung Belgium. Dankzij hun tips kan ik nu redelijk overweg met het toestel. Maar hadden diezelfde tips gewoon in de handleiding gestaan, dan had ik minder gesukkeld!

1. Laat de verkoper uw smartphone instellen

Willen we met onze telefoon kunnen e-mailen en internetten, dan moeten we de toegangscodes van ons e-mail- en internetabonnement (onze “accounts”) inbrengen in onze nieuwe smartphone. Veel ergernis zullen we vermijden als we dat door de verkoper laten doen in de winkel. Dat vraagt tijd, maar die service mogen we verwachten. Neem dus de gegevens van uw internetabonnement mee naar de winkel.

2. Kies een toestel dat zichzelf regelt

U kunt ook zelf naar de helpdesk van uw internetprovider bellen (zie punt 6). Andere mogelijkheid: koop een toestel dat zichzelf (bijna) automatisch instelt op de accounts van de gebruiker. Deze toestellen zijn tot nu toe vooral afgesteld op webmailsystemen (zoals gmail of hotmail). Wie werkt met een gmail- of hotmailadres, heeft dus een voordeel.

3. Kies een besturingssysteem dat bij u past

Een smartphone is een mobiele minicomputer. Elk toestel draait op een welbepaald besturingsprogramma. iPhone bijvoorbeeld werkt met iOS. Een ander zeer courant besturingssysteem is Android (het besturingsprogramma van Google). Dat is interessant als u van plan bent veel applicaties te gebruiken. Voor deze twee besturingssystemen bestaan er immers de meeste applicaties. Blackberry en Windows Phone zijn nog andere systemen. En mijn toestel draait op Bada, het eigen smartphoneplatform van Samsung. Probeer vooraf goed in te schatten waarvoor u uw smartphone wilt gebruiken en bekijk in functie daarvan welke applicaties u zeker wilt gebruiken en voor welke besturingssystemen die beschikbaar zijn.

4. Maak de letters groter

Het ‘sweepen’ (met een vinger over het scherm ‘vegen’ om andere pagina’s te zien of om te scrollen) zult u snel leren. De teksten en symbolen die op het schermpje verschijnen zijn echter klein, zeker als u op een bepaald woord moet klikken. Al mijn collega’s bleken de truc te kennen om die teksten groter (of kleiner) te krijgen. Ik niet – en zo iets essentieels staat niet in de gebruiksaanwijzing. Om in te zoomen moet u een duim en wijsvinger op het scherm plaatsen en de vingers uit elkaar schuiven. Alles wordt nu groter. Om te verkleinen plaatst u de duim en de wijsvinger uit elkaar op het scherm en schuift u de vingers naar elkaar toe.

5. Vraag de juiste codes

Na veel gesukkel hebben mijn helpers gevonden waarom het me niet lukte te e-mailen met mijn nieuwe smartphone. Als u uw toestel zelf moet instellen (zie punt 1), hebt u de toegangscodes van uw internetabonnement nodig (in- en uitgaande server, Pop3....). Tot drie keer heb ik gebeld naar de helpdesk van mijn provider en telkens kreeg ik een verschillend (en verkeerd) antwoord. De toegangscodes voor internet zijn bovendien niet dezelfde als voor e-mail. Leg dus, als u naar een helpdesk belt, duidelijk uit dat u uw smartphone wilt instellen en dat u de codes voor zowel e-mail als internet nodig hebt.

6. Gebruik wifi

Surfen op internet via een smartphone gaat niet zo snel en kost geld. Is er een draadloze internetverbinding waar u zich bevindt, dan kunt u uw toestel instellen op wifi. Ga naar ‘instellingen’. Daar vindt u iets als ‘connectiviteit’ of ‘draadloos beheer’ en vink ‘wifi’ aan. Geef het wachtwoord in van uw draadloze verbinding en u zult zien dat u sneller kunt surfen. Bovendien betaalt u nu geen datacommunicatie aan uw gsm-provider, maar surft u gewoon via het internetabonnement van de wifi-modem. Als u de wifi niet uitschakelt en de volgende keer in hetzelfde gebouw komt, zal het toestel automatisch op wifi overschakelen. Let wel op: wifi doet de batterij sneller leeglopen. Daarom is het beter de wifi na gebruik weer uit te vinken.

8. Sla uw contacten niet (alleen) op uw simkaart op

De simkaart van een smartphone ondersteunt het e-mailen niet. U moet met andere woorden het e-mailadres telkens weer intikken. De oplossing: sla de contactgegevens óók op in het telefoongeheugen, want dan kunt u wel werken met opgeslagen e-mailadressen. Hoe? Tik bij het ingeven van de gegevens op ‘Contact opslaan in telefoon’.

9. Laat uw e-mails ook toekomen op uw pc

Als u uw e-mails opvraagt op uw smartphone en ze nadien wist, bent u ze kwijt. Bij het instellen van uw e-mailaccount kunt u daarom het best de optie ‘Op server laten staan’ aanvinken. Dan kunt u deze mails ook lezen op uw pc.

10. Het hele bericht of alleen het onderwerp?

Bij uw e-mailaccount kunt u instellen of u het hele e-mailbericht op uw smartphone wilt ontvangen dan wel alleen het onderwerp. De optie ‘alleen het onderwerp’ kan interessant zijn als u vaak zware e-mails ontvangt. U kunt daarna de inhoud lezen op uw pc. Kiest u voor het hele bericht, dan kunt u instellen hoe groot het bericht maximaal mag zijn (bijvoorbeeld 3 mb). Maak er een gewoonte van berichten op uw smartphone snel te wissen en zo het geheugen te sparen.

11. Wat zijn applicaties?

Applicaties zijn stukjes software die we kunnen downloaden op onze smartphone. Het voordeel is dat ze sneller werken dan de overeenkomstige internetpagina. Als u bijvoorbeeld de applicatie Mobile B-Rail van de NMBS op uw smartphone plaatst, gaat u veel sneller reisinformatie kunnen opvragen dan in het geval u via de browser van uw smartphone naar de internetsite van de NMBS zou surfen.

12. Ontdek wat er al op staat

Als u op het widgeticoontje klikt, ziet u de applicaties die al standaard meegeleverd zijn op uw toestel. Op mijn toestel vond ik onder meer de apps van vier kranten, een jaarkalender, Google, Netlog, Hotmail, Kinepolis, twee weekbladen en enkele spelletjes.

13. Zoek geduldig naar nuttige apps

In het menu van elke smartphone vindt u onder ‘Apps’ of ‘Market’ een overzicht van applicaties die gratis of tegen betaling beschikbaar zijn voor uw smartphone. Heb geduld bij het zoeken. In mijn geval kan ik klikken op ‘Categories’, ‘Top’ of ‘Aanbevolen’. Onder de twee laatstgenoemde knoppen staan de applicaties die nieuw zijn of internationaal het meest gedownload worden. De beste oplossing voor alle toestellen: klik op de knop Zoeken. Daar kunt u de naam of het onderwerp van de applicatie intikken. Op die manier heb ik FileBeeld (verkeersoverzicht) en Buienradar (weerbericht) gedownload. Andere mogelijkheid: kijken op de website van het merk welke applicaties voor uw toestel beschikbaar.

14. Gebruik de bewegingssensor

Smartphones zijn uitgerust met een bewegingssensor. Als u het toestel kantelt, kantelt ook het beeld op het scherm. Omdat we nu al zo lang een gsm gewoon zijn, hebben we in het begin de neiging onze smartphone verticaal te houden. Toch zal horizontaal gebruik veel handiger zijn bij het e-mailen of internetten. Bij sommige spelletjes is die bewegingssensor onderdeel van het plezier, bijvoorbeeld om met dobbelstenen te schudden.

15. Bel de helpdesk!

Blijf niet sukkelen als u een probleem hebt. Drie smartphonemerken hebben in België een telefonische helpdesk. Al kijkt u best eerst eens op hun website. Misschien vindt u de oplossing daar onder de ‘Frequent Asked Questions’ of kunt u uw vragen mailen.

Partner Content