Microsoft waarschuwt opnieuw voor oplichters

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

De afgelopen weken werden opnieuw honderden mensen in ons land opgebeld door fraudeurs die zich uitgeven voor Microsoft-medewerkers. Ze bellen hun slachtoffer op met de smoes dat er problemen zijn met hun computer.

Deze mensen met minder goede bedoelingen vragen bijvoorbeeld om Windows 8.1 terug te zetten naar Windows 8 of maken ze het slachtoffer wijs dat er een virus op de computer staat en bieden ze hun diensten aan. De oplichters proberen uiteindelijk het slachtoffer vertrouwelijke gegevens te ontfutselen en vragen te surfen naar een bepaalde website. Nadat de gedupeerde de bewuste website heeft bezocht, kunnen de oplichters zichzelf van op afstand toegang geven tot de computer van het slachtoffer. Daarna vragen ze het slachtoffer te betalen voor de bewezen diensten. Indien de gedupeerde niet wil betalen, blokkeren ze de computer.

Aangezien ze de kans kregen om kwaadaardige software (malware) op de computer van het slachtoffer te installeren, blijft deze onder controle van de oplichters, ook al merkt het slachtoffer daar niets van. Zo kan de gedupeerde in de toekomst opnieuw slachtoffer worden van andere praktijken zoals oplichting of afpersing.

Wat te doen indien u wordt opgebeld?

Zowel Microsoft als de federale politie vragen de burgers met aandrang niet in te gaan op deze telefoontjes. “Onze helpdesk zal nooit proactief naar eindgebruikers bellen en zeker nooit persoonlijke gegevens vragen of gebruikers laten betalen. Doordat software steeds beter beveiligd is, hebben cybercriminelen minder succes om computers ongemerkt te infecteren met malware. Vandaar dat ze personen bellen om hun veiligheid prijs te geven of hen de slechte software te laten installeren”, reageert Philippe Rogge, General Manager van Microsoft België en Luxemburg.

De Federal Computer Crime Unit (FCCU) van de federale gerechtelijke politie raadt aan de telefoon gewoon in te haken en in geen geval de gevraagde opdrachten uit te voeren. Er wordt ook uitdrukkelijk gevraagd zeker geen gevoelige informatie te geven via telefoon (zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of kredietkaart- of bankgegevens).

Wat te doen indien uw computer al onder controle is geweest van de oplichters?

Indien u al toegang tot uw computer hebt gegeven, koppel dan de computer onmiddellijk los van het internet en voer een volledige scan uit met een recente en up-to-date virusscanner en verwijder de ontdekte malware. Wijzig zeker ook alle wachtwoorden, zowel van de computer als van alle internetaccounts (mailbox, Facebook, Twitter, ...). Wijzig ook de veiligheidsvragen die u krijgt wanneer u uw wachtwoord van die accounts vergeet.

Wat te doen indien u schade hebt geleden?

Heeft u naar aanleiding van dit soort oplichting schade geleden, dan kunt u een klacht neerleggen voor hacking en sabotage van uw computer bij de lokale politie. Verzamel alle gegevens die bewijs kunnen leveren van de feiten en van de geleden schade. Noteer alle gegevens die u van de oplichters kreeg, zoals telefoonnummers, namen en websiteadres en neem deze mee naar de politie.

Bent u zelf geen slachtoffer geworden, maar wel geconfronteerd met een vorm van misdrijf op het internet, dan kunt u daar online melding van maken op www.eCops.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content