Vergeet de kaarten van De Rouck en Michelin. We hebben nu een nieuwe gids, de gps. Geen gekibbel meer tussen meneer en mevrouw - de ene aan het stuur, de andere met de kaart op de knieën: de zoetgevooisde computerstem verliest nooit haar geduld. Het volstaat om voor je vertrek het adres van je bestemming in te voeren... en daarna te doen wat je gezegd wordt. Na 200 meter, neem de eerste afrit naar de E40. Handig. Vooral omdat de meeste systemen je tussen verschillende routes laten kiezen: het snelste traject, meestal langs de snelweg, het kortste, met het risico dat je door de bebouwde kom moet en dus met verkeerslichten, drukke straten, snelheidsen andere beperkingen moet rekening houden, en het goedkoopste, zonder tolwegen.
...

Vergeet de kaarten van De Rouck en Michelin. We hebben nu een nieuwe gids, de gps. Geen gekibbel meer tussen meneer en mevrouw - de ene aan het stuur, de andere met de kaart op de knieën: de zoetgevooisde computerstem verliest nooit haar geduld. Het volstaat om voor je vertrek het adres van je bestemming in te voeren... en daarna te doen wat je gezegd wordt. Na 200 meter, neem de eerste afrit naar de E40. Handig. Vooral omdat de meeste systemen je tussen verschillende routes laten kiezen: het snelste traject, meestal langs de snelweg, het kortste, met het risico dat je door de bebouwde kom moet en dus met verkeerslichten, drukke straten, snelheidsen andere beperkingen moet rekening houden, en het goedkoopste, zonder tolwegen.Niet alle navigatiesystemen zijn aan elkaar gewaagd. Nog los van de evidente verschillen, zoals de grootte van het scherm, dekken ze niet allemaal dezelfde regio's. Modellen met enkel kaarten van de Benelux vind je zo goed als nergens meer. Maar sommige systemen beperken zich tot West-Europa, terwijl andere je ook wegwijs maken in Oost-Europa, het Midden-Oosten, Noord- en Zuid-Afrika, Rusland en de Verenigde Staten.Die opening naar de wereld is natuurlijk vooral interessant voor mobiele gps-systemen (Garmin, TomTom) die je op reis naar verre streken mee kunt nemen. Dat ze draagbaar zijn is hun grootste troef. Wel vraagt een mobiel toestel wat meer voorzichtigheid. Je moet bijvoorbeeld systematisch je voorruit schoonmaken om mogelijk sporen van de zuignap te wissen want die sporen brengen dieven sneller in de verleiding een kijkje in je auto te nemen in de hoop dat je de gps - en nog meer waardevolle spullen - in het handschoenenvak, onder de stoel of in je koffer hebt verstopt. In dat opzicht is een in de auto ingebouwd navigatiesysteem dus een voordeel.We kennen allemaal de vertragingen en de files op de vakantiewegen. Waarom is niet altijd duidelijk, de gevolgen zijn dat wel: de chauffeur krijgt het op de heupen, de kinderen begrijpen niet wat er aan de hand is, een al vermoeiende rit wordt eindeloos gerekt. Bestaat er een oplossing om die ellende te vermijden? Ja en nee. Sommige navigatiesystemen (Garmin Drive-Assist 51, TomTom Go 6200,...) spelen verkeersleider en informeren je over problemen op de weg. Een magische oplossing? Niet echt: de toestellen krijgen hun informatie via een ingebouwde simkaart of door via Bluetooth of wifi verbinding te maken met je smartphone. De formule is efficiënt, ook al omdat deze toestellen je kunnen waarschuwen voor radars.Wat dat betreft, is de betrouwbaarste informatiebron waarschijnlijk Coyote. Dat systeem verandert elke chauffeur namelijk in een potentiële informatiebron voor alle automobilisten met een toestel van hetzelfde merk. Vertraagd verkeer, een ongeval, een radar? Een druk op het aanraakscherm en alle leden van de community zijn gewaarschuwd. Alleen al in België doen meer dan één miljoen chauffeurs mee. In ons land kunnen automobilisten elkaar waarschuwen voor de aanwezigheid van vaste of mobiele radars. In Frankrijk ligt dat iets anders: daar meldt Coyote een Zone de danger, een gevarenzone. Gewoon een schijnheilig alternatief voor de term radar.Het gebruik van een toestel dat radargolven detecteert of de werking van radars stoort, bijvoorbeeld door elektromagnetische golven op te vangen, is in de meeste Europese landen streng verboden. Ook in België. Wat wel mag, is een systeem dat de plaatsen waar flitspalen staan in zijn geheugen heeft. En zelfs dat is niet overal toegelaten. In Zwitserland is ook dat strafbaar. Leuk om te weten.Denk er in elk geval aan een oplader voor je smartphone mee te nemen, die je op de sigarenaansteker kunt aansluiten. De praatpalen zijn systematisch aan het verdwijnen, zodat je op jezelf aangewezen bent!En vergeet ten slotte nooit dat jij de beste veiligheidsgarantie bent voor je passagiers, hoeveel technologische snufjes je ook aan boord hebt. Maak de ritten niet te lang, las regelmatig een pauze in en kies geen onrealistisch doelstellingen. Beter twee uur - of zelfs een dag - later aankomen dan je vakantie in het ziekenhuis door te brengen. Goede reis!