© Blend Images LLC

Facebook voor wie niet op Facebook zit: Familienieuws.eu getest

In ons januarinummer onderzoeken we de mogelijkheid om Facebookfoto’s af te drukken, zodat we ze kunnen laten zien aan mensen die niet op Facebook zitten. Nagelnieuw is Familienieuws, dat toelaat om die mensen per post een krantje met Facebooknieuws te bezorgen. En (hoe) werkt dat dan wel?

Het idee van de Antwerpse firma BossData lijkt in te spelen op een gat in de markt: mensen die niet op Facebook zitten de gelegenheid geven om toch op de hoogte te blijven van de belevenissen van hun familieleden die er niet op zitten, door middel van een digitaal krantje of zelfs eentje van papier, dat met de post bezorgd wordt. In een doorsnee familie kan dat ongeveer zo in zijn werk gaan: zoonlief van 60 neemt het iniatief om een abonnement te kopen voor zijn ouders in hun bejaardenflat of rusthuiskamer, vraagt zijn kinderen en kleinkinderen, broers, zussen en hun kroost om hun profielen toe te voegen en zo krijgen oma en opa elke week een gedrukt blaadje in de bus en tot tien familieleden kunnen bedacht worden met de digitale weergave ervan in hun mailbox. Omdat van de facebookpagina’s van alle deelnemende familieleden geplukt wordt, krijgen oma en opa een leuk overzicht van waar kinderen en kleinkinderen mee bezig zijn. Een abonnement kost ? 55 euro voor een half jaar (= 25 krantjes), ? 105 voor een jaar (= 52 krantjes), daarnaast zijn ook nog (goedkopere) abonnementen op enkel digitale krantjes mogelijk.

Getest

Een heel leuk idee, maar werkt het? We testten Familienieuws voor u uit en kwamen tot de conclusie dat het weliswaar een uniek en erg leuk concept is, maar dat de praktische uitwerking wel nog beter kan. Zo kiest de krantjesmakende site zelf wat ze leuk vindt en op een omaslot na – de toevoeging #notforgranny aan foto’s die je liever niet in het krantje wil, zorgt ervoor dat die er ook daadwerkelijk niet in komen – is er geen mogelijkheid voorzien om bepaalde gebeurtenissen extra in de verf te zetten of te relativeren. Dat is jammer, want een computerprogramma kan op basis van likes van foto’s wel uitmaken of een item populair is, maar niet of dat item ook voor oma of opa relevant is. Een tweede , vervelender probleem is dat het programma onderschriften afsnijdt als die te lang zijn. Daarnaast blijkt de keuze van wat nieuw of interessant is een momentopname die rare gevolgen teweegbrengt. Eén familiekrantje bevatte bijvoorbeeld enkel foto’s van het bezoek aan de zoo van dochterlief, zonder input van het ander beschikbaar facebookprofiel.
Conclusie: hoewel het programma nog vatbaar is voor verbetering, is het beter dan niets en blijft de formule een leuk geschenk voor familieleden die door omstandigheden minder actief deelnemen aan het leven van hun kinderen of kleinkinderen. Zoals de site zelf al aangeeft: voor de prijs van een kop koffie per week. Iets voor jou? Dat kun je zelf ontdekken door een voorproefje te bekijken op www.familienieuws.eu

Partner Content