Een internetprovider kiezen

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

Iedereen gebruikt het internet op zijn eigen manier: om te mailen, te surfen, muziek of films te downloaden,... Logisch dus dat iedereen verschillende behoeften heeft wat zijn internetabonnement betreft. Waarop moet u letten?

De grote meerderheid van de mensen surft in ons land tegenwoordig via breedband. Op de meeste plaatsen in ons land hebt u de keuze uit kabel (via een coaxkabel) en ADSL (via de koperen telefoonlijn). Inzake kwaliteit staan beide in ons land voor wat het surfen betreft ongeveer op gelijke voet. Hun maximale snelheden zijn vergelijkbaar (zo’n 20 Mbit) en ook de pingtijden verschillen weinig. Een standaardabonnement kost ongeveer ? 25 tot ? 45 per maand, een light-abonnement hebt u voor ? 17 tot ? 30 en een uitgebreid abonnement kost tussen de ? 30 en ? 60.

In de toekomst zullen andere vormen zoals internet via vdsl (hogere snelheid, maar speciale modem en andere bekabeling nodig), via satelliet of clearwire (draadloos surfen waarbij het signaal wordt verzonden via radiostations) misschien meer opgang maken maar voorlopig blijft hun succes of hun toepassingsgebied eerder beperkt.

Pingtijden

De pingtijd is de reactietijd tussen het versturenvan een gegevenspakketje en het ontvangen van de bevestiging. Bij een goede verbinding blijft de pingtijd onder de 20 milliseconden. Indien u evenewel veel aan het downloaden bent dan kan die tijdelijk toenemen. Hetzelfde geldt wanneer u een verbinding maakt met een verafgelegen server in Amerika bijvoorbeeld.

Welke elementen zijn bepalend voor een internetaansluiting en waarop moet u bijgevolg letten wanneer u kiest voor een bepaald abonnement bij een bepaalde provider.

1. De downloadsnelheid of downstreamsnelheid

Dit is de snelheid waarmee gegevens van het internet naar uw computer worden gestuurd. Let op: de providers geven steeds de maximumsnelheid op. Deze wordt uitgedrukt in megabits per seconde (Mbps) (1 Mb = 1000 kilobits; 1 kilobit = 1000 bits). Maar dat zegt u waarschijnlijk nog niet veel want de grootte van een bestand wordt uitgedrukt in bytes en bytes en bits zijn niet hetzelfde. 1 byte komt overeen met 8 bits. Hebt u dus een downloadsnelheid van 15 Mbps, dan kunt u dus ongeveer 1,9 megabyte per seconde downloaden. Wilt u dus bijvoorbeeld een foto binnenhalen die 3 MB groot is, dan neemt dit (theoretisch) twee seconden in beslag. In de praktijk bedraagt de snelheid gewoonlijk ongeveer de helft. Want helaas goochelen de providers met maximumsnelheden, maar garanderen zij nergens een minimumsnelheid.

Om de snelheid te bepalen die u nodig hebt, moet u eerst uw surfgedrag even onder de loupe nemen.

2. De uploadsnelheid of upstreamsnelheid

Dit is het omgekeerde, dus de snelheid waarmee u gegevens van uw computer naar het internet stuurt. Deze heeft belang als u grote bestanden wil opladen naar een website bijvoorbeeld of als u e-mails wilt versturen met grote bijlagen. In de praktijk is dit echter van veel minder belang dan de downloadsnelheid.

3. Het aantal mailboxen en hun maximumvolume

Elke provider geeft u een aantal mailboxen met een adres als uwnaam@provider.be bijvoorbeeld janjanssens@telenet.be. Soms krijgt u ook nog een aantal aliassen. Dit zijn bijkomende e-mailadressen maar die wel in dezelfde mailbox(en) terecht komen.

Sommige abonnementen beperken het mailboxvolume tot 10 MB, andere gaan tot 50 MB.

4. De volumelimiet

Dit is de hoeveelheid gegevens die u maximaal per maand mag versturen en ontvangen. Om als doorsnee burger te mailen en te surfen is de 20 GB die in de basispakketten vaak wordt aangeboden genoeg. Maar als u regelmatig grote bestanden uitwisselt, foto’s, videofilms, luisteren naar internetradio enz. dan botst u al gauw tegen deze limiet aan. Overschrijdt u de limiet dan betaalt u extra. In de meeste gevallen doet u er, wanneer dit regelmatig gebeurt, verstandig aan om een hoger abonnement te kiezen met een groter volume.

5. Webruimte

De meeste abonnementen voorzien ook een webruimte die varieert van 50 tot 100 MB. Die heeft u enkel nodig als u een eigen website wilt creëren.

6. De helpdesk

Moeilijker te beoordelen, maar toch de moeite om op voorhand even na te trekken is de kwaliteit van de helpdesk (wachttijd, kwaliteit van de geleverde oplossingen enz.). Wat u wel meteen te weten kunt omen is bijvoorbeeld of de helpdesk bereikbaar is via een gratis nummer, een gewoon nummer of een dure 0900-lijn.

Meer info en vergelijkingen van de verschillende providers in België en hun diverse internetabonnementen vindt u op www.test-aankoop.be en op www.vergelijk.be/internet/breedband.php

Grondig vergelijken

Vooraleer u een beslissing neemt moet u zeker eerst rustig de tijd nemen om na te gaan wat de verschillende providers die in uw streek beschikbaar zijn, te bieden hebben.

Leg ook zeker hun diverse promoties die er voortdurend zijn even naast elkaar. Soms kan u een abonnement nemen zonder activatiekosten, zonder installatiekosten, met eengratis modem,... of worden er leuke extra’s aangeboden zoals de mogelijkheid om maandelijks aan aantal foto’s gratis te laten afdrukken of gratis beveiligingssoftware.

Maar lees vooral ook de kleine lettertjes van elk contract zodat u ook weet voor hoelang u zich verbindt, hoeveel uw abonnement daadwerkelijk gaat kosten na afloop van alle speciale promoties, of u kan veranderen van abonnementsformule (indien bijv. blijkt dat het volume onvoldoende is voor u) zonder extra kosten, of verhuizen extra kosten meebrengt, hoe lang de opzegtermijn is, of u alles zelf moet installeren of eentechnicus dat, al dan niet voor een meerkost komt doen enz.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content