Uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat blijkt dat 55 procent van de Belgische internetgebruikers de voorbije twaalf maanden iets via het internet heeft gekocht. Dat is heel wat minder dan in buurlanden als Nederland (69 procent), Frankrijk (69 procent), Luxemburg (73 procent) en Duitsland (77 procent). Het gemiddelde in de Europese Unie ligt op 59 procent.

"België hinkt al jaren achterop", reageert Van Ossel. Hij ziet verschillende verklaringen. "De meest structurele is dat de Belgen relatief risico-avers zijn. Ze pikken minder snel dingen op die risicovol kunnen lijken", klinkt het. "Bezwaren die naar boven komen, spelen meer en wegen langer door." Hetzelfde fenomeen bestaat in enkele
Zuid-Europese landen.

Voorts is het aanbod aan webwinkels beperkter in België. "Als internationale ketens niet in heel Europa een webshop lanceren, dan is België er doorgaans niet bij", zegt Van Ossel. Hij wijst erop dat bijvoorbeeld H&M nog geen webwinkel heeft in België, terwijl dat voor JBC pas sinds dit jaar het geval is.

De professor voegt nog toe dat België relatief veel winkels heeft. "We zien dat meer vierkante meter winkelruimte per inwoner, het e-commerce doorgaans wat moeilijker maakt."

Maar België is aan een inhaalbeweging bezig. "De groeicijfers - aantal mensen, frequentie van online aankopen, ... - liggen tegenwoordig meestal hoger dan in de buurlanden."

De risico-aversie van de Belg geldt niet voor alle online-aankopen, voegt Van Ossel ten slotte toe. Zo staat België wel aan de top inzake het online bestellen van producten die nadien kunnen worden afgehaald en betaald in de winkel.

Uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat blijkt dat 55 procent van de Belgische internetgebruikers de voorbije twaalf maanden iets via het internet heeft gekocht. Dat is heel wat minder dan in buurlanden als Nederland (69 procent), Frankrijk (69 procent), Luxemburg (73 procent) en Duitsland (77 procent). Het gemiddelde in de Europese Unie ligt op 59 procent. "België hinkt al jaren achterop", reageert Van Ossel. Hij ziet verschillende verklaringen. "De meest structurele is dat de Belgen relatief risico-avers zijn. Ze pikken minder snel dingen op die risicovol kunnen lijken", klinkt het. "Bezwaren die naar boven komen, spelen meer en wegen langer door." Hetzelfde fenomeen bestaat in enkele Zuid-Europese landen.Voorts is het aanbod aan webwinkels beperkter in België. "Als internationale ketens niet in heel Europa een webshop lanceren, dan is België er doorgaans niet bij", zegt Van Ossel. Hij wijst erop dat bijvoorbeeld H&M nog geen webwinkel heeft in België, terwijl dat voor JBC pas sinds dit jaar het geval is. De professor voegt nog toe dat België relatief veel winkels heeft. "We zien dat meer vierkante meter winkelruimte per inwoner, het e-commerce doorgaans wat moeilijker maakt." Maar België is aan een inhaalbeweging bezig. "De groeicijfers - aantal mensen, frequentie van online aankopen, ... - liggen tegenwoordig meestal hoger dan in de buurlanden." De risico-aversie van de Belg geldt niet voor alle online-aankopen, voegt Van Ossel ten slotte toe. Zo staat België wel aan de top inzake het online bestellen van producten die nadien kunnen worden afgehaald en betaald in de winkel.