1. Blog

Een (we)blog is een actuele website waarop telkens nieuwe bijdragen verschijnen. Het meest recente bericht is de eerste informatie die je als bezoeker tegenkomt, vaak geschreven met een persoonlijk tintje over een bepaald thema. De site ziet eruit als een soort logboek of dagboek van informatie.

2. Delen/share

Soms kom je iets tegen op social media waarvan je wil dat ook jouw eigen volgers en vrienden het zien. Bijvoorbeeld een interessante video, een oproep of een leuke foto. Op het vriendennetwerk Facebook noemt men dat 'delen', op Twitter kan je het via de 'retweet'-knop onder de aandacht brengen van je volgers.

3. Follower/volger

Als je vindt dat iemand op Twitter vaak interessante dingen zegt, kun je die persoon 'volgen'. Je bent dan een van zijn of haar volgers. Veel mensen gebruiken de originele, Engelse versie van Twitter, waar 'volgers' is vervangen door 'followers'. Bekende personen hebben logischerwijs meer volgers dan andere gebruikers. Zo heeft president Obama dik 75 miljoen volgers, zanger Justin Bieber nog eens tien miljoen meer.

Ook op Instagram, een sociaal medium om digitale foto's en video's te delen, spreekt men van volgers.

4. Hashtag

Op social media kun je van losse woorden een link maken als je er een hashtag (#) voor zet. Dat wordt vaak gedaan bij een populair event, zoals een voetbalwedstrijd of een concert, een actuele discussie en bij groot nieuws. Als je zoekt op een woord met een hashtag ervoor kom je een stroom aan berichten tegen over dat bepaalde thema. In veel gevallen een goudmijn aan informatie.

5. Like

Als je wil laten merken dat je iets leuk vindt of het ergens mee eens bent, kun je een bericht 'liken'. Op Facebook doe je dat door op het bekende duimpje te klikken.

LinkedIn, het platform voor bedrijven, werknemers en werkzoekenden, bezit overigens geen like-knop. Daar kun je iets 'interessant' vinden.

6. Tag

Je hebt het ongetwijfeld weleens voorbij zien komen: 'Tag je vrienden'. Met 'taggen' op social media bedoelen we 'iemand noemen'. Door op Twitter, Facebook en LinkedIn een apenstaartje voor iemands naam te zetten, verstuur je een soort melding naar die persoon. Zeer handig als je bijvoorbeeld een vacature langs ziet komen, en je wil je werkzoekende vriend(in) er snel en eenvoudig op wijzen.

7. Trending topic

Het begrip 'trending topic' (populair gespreksonderwerp) is ontstaan op Twitter. Hoe meer er over een bepaald event of een gebeurtenis wordt bericht, hoe sneller iets trending topic wordt. Je kunt zien wat de tien populairste onderwerpen zijn in je eigen land, maar ook wereldwijd. Als iets trending topic is, verschijnen er per seconde vaak tientallen berichten over dat onderwerp.

8. Tweet

Een 'tweet' is een bericht op Twitter. Je kunt zelf een bericht schrijven over iets wat je verbaast, ontroert, inspireert, bezighoudt of aan het lachen maakt. Een tweet van iemand anders kun je weer delen; het eerder genoemde 'retweeten'. Op Facebook wordt een bericht regelmatig een 'post' genoemd (Engelse benaming).

9. Vlog

Een vlog is de afkorting van 'video weblog'. Iemand filmt zichzelf in het alledaagse leven of een bepaalde activiteit, en praat tegelijkertijd in de camera tegen de kijker. Vooral onder jongeren is vloggen erg populair.

10. Viraal effect/Viral effect

Een vorm van mond-tot-mond reclame wanneer gebruikers een boodschap telkens opnieuw delen met hun vrienden en er een olievlekeffect ontstaat.

Een (we)blog is een actuele website waarop telkens nieuwe bijdragen verschijnen. Het meest recente bericht is de eerste informatie die je als bezoeker tegenkomt, vaak geschreven met een persoonlijk tintje over een bepaald thema. De site ziet eruit als een soort logboek of dagboek van informatie.Soms kom je iets tegen op social media waarvan je wil dat ook jouw eigen volgers en vrienden het zien. Bijvoorbeeld een interessante video, een oproep of een leuke foto. Op het vriendennetwerk Facebook noemt men dat 'delen', op Twitter kan je het via de 'retweet'-knop onder de aandacht brengen van je volgers. Als je vindt dat iemand op Twitter vaak interessante dingen zegt, kun je die persoon 'volgen'. Je bent dan een van zijn of haar volgers. Veel mensen gebruiken de originele, Engelse versie van Twitter, waar 'volgers' is vervangen door 'followers'. Bekende personen hebben logischerwijs meer volgers dan andere gebruikers. Zo heeft president Obama dik 75 miljoen volgers, zanger Justin Bieber nog eens tien miljoen meer.Ook op Instagram, een sociaal medium om digitale foto's en video's te delen, spreekt men van volgers.Op social media kun je van losse woorden een link maken als je er een hashtag (#) voor zet. Dat wordt vaak gedaan bij een populair event, zoals een voetbalwedstrijd of een concert, een actuele discussie en bij groot nieuws. Als je zoekt op een woord met een hashtag ervoor kom je een stroom aan berichten tegen over dat bepaalde thema. In veel gevallen een goudmijn aan informatie.Als je wil laten merken dat je iets leuk vindt of het ergens mee eens bent, kun je een bericht 'liken'. Op Facebook doe je dat door op het bekende duimpje te klikken. LinkedIn, het platform voor bedrijven, werknemers en werkzoekenden, bezit overigens geen like-knop. Daar kun je iets 'interessant' vinden.Je hebt het ongetwijfeld weleens voorbij zien komen: 'Tag je vrienden'. Met 'taggen' op social media bedoelen we 'iemand noemen'. Door op Twitter, Facebook en LinkedIn een apenstaartje voor iemands naam te zetten, verstuur je een soort melding naar die persoon. Zeer handig als je bijvoorbeeld een vacature langs ziet komen, en je wil je werkzoekende vriend(in) er snel en eenvoudig op wijzen.Het begrip 'trending topic' (populair gespreksonderwerp) is ontstaan op Twitter. Hoe meer er over een bepaald event of een gebeurtenis wordt bericht, hoe sneller iets trending topic wordt. Je kunt zien wat de tien populairste onderwerpen zijn in je eigen land, maar ook wereldwijd. Als iets trending topic is, verschijnen er per seconde vaak tientallen berichten over dat onderwerp.Een 'tweet' is een bericht op Twitter. Je kunt zelf een bericht schrijven over iets wat je verbaast, ontroert, inspireert, bezighoudt of aan het lachen maakt. Een tweet van iemand anders kun je weer delen; het eerder genoemde 'retweeten'. Op Facebook wordt een bericht regelmatig een 'post' genoemd (Engelse benaming).Een vlog is de afkorting van 'video weblog'. Iemand filmt zichzelf in het alledaagse leven of een bepaalde activiteit, en praat tegelijkertijd in de camera tegen de kijker. Vooral onder jongeren is vloggen erg populair. Een vorm van mond-tot-mond reclame wanneer gebruikers een boodschap telkens opnieuw delen met hun vrienden en er een olievlekeffect ontstaat.