De FOD Beleid en Ondersteuning waarschuwt voor phishing via de eBox, de digitale brievenbus van de overheid. Sinds 15 juni circuleert een phishingmail waarin staat dat men in aanmerking komt voor een 'coronacompensatie' via de eBox.

Eind maart startte de onderzoeksgroep TOR van de Vrije Universiteit Brussel een tijdsbestedingsstudie om na te gaan hoe het dagelijks leven van mensen eruitziet tijdens de coronamaatregelen.

Sinds de start van de coronamaatregelen heeft liefst 3 op de 4 Belgen videogesprekken met familie, vrienden of kennissen gevoerd. Dat blijkt uit een onderzoek bij meer dan 1.500 Belgen in opdracht van Telenet. Vooral grootouders en kleinkinderen, en ouders met kinderen die niet langer thuis wonen (61%), belden tijdens de lockdown met elkaar over video.

Maar liefst 20 procent van de phishingmails spelen in op de coronacrisis. Steeds meer mensen voelen zich door die mails ook minder veiling online, zo blijkt uit een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Febelfin. De bankenfederatie lanceert daarom, in samenwerking met onder meer 2dehands, de federale politie en FOD Financiën, een campagne tegen phishing.

Door het coronavirus is het videoscherm stilaan de manier geworden om contact te hebben met de buitenwereld. Helaas zie je er niet altijd op je best uit via de webcam. Hoe kan het beter? Zes tips.

Uit het magazine

Wanneer je op het internet surft, is je navigatie niet anoniem en evenmin privé. Vind jij het goed dat andere mensen kunnen volgen wat je online uitvoert? Nee? Daar bestaat een oplossing voor en ze is niet eens moeilijk.

Fraudeurs misbruiken het coronavirus en de huidige quarantainemaatregelen volop om mensen online op te lichten. Er zijn heel wat valse berichten in omloop die mondmaskers en handgels aanprijzen, die giften aan ziekenhuizen vragen enz. Gevolg: bestellingen die nooit aankomen, geld dat je nooit meer terugziet of malware op je computer.

Klanten in winkels en supermarkten doen er goed aan om zoveel mogelijk elektronisch te betalen, zo luidt één van de aanbevelingen van de FOD Volksgezondheid, handelsfederatie Comeos en anderen. Bancontact Payconiq Company zet de verschillende mogelijkheden van digitaal betalen voor u op een rijtje.

Naar jaarlijkse gewoonte onthult Google met 'Year in Search' de meest trending zoekwoorden van 2019. De lijsten vertellen welke onderwerpen het afgelopen jaar het vaakst werden opgesnord in België in vergelijking met 2018. Het tv-programma wtFOCK prijkt helemaal bovenaan.

Deze maand in Plus Magazine