Zuinige volbloed

De Seat Leon eTSI is een hybride light: zelfstandig elektrisch rijden kan hij niet, de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor. En samen doen ze het prima, met minder CO2-uitstoot en toch lekker pittig.

Seat blijft ons verwennen met karaktervolle modellen, die fel contrasteren met de Duitse strengheid waar-aan het merk op technisch vlak sterk gelinkt is. De nieuwe Leon is geen uitzondering op die regel en onderscheidt zich met een licht en elegant design en een heel eigen interieurstijl.

Die eigenheid uit zich vooral in een dashboard met een gedurfd design, dat gedomineerd wordt door een enorm groot centraal scherm. Zoals vroeger is het een beetje wennen aan de ergonomie, meer nog dan bij de VW of Skoda van dezelfde familie. Maar geen nood! De Leon is gastvrij en opvallend ruim. Met 4,37 m is hij 9 cm langer dan de vorige generatie, dus bijna 10 cm extra vergeleken met de Golf, met wie hij het platform deelt. Dat zorgt voor veel meer ruimte achterin, zodat je de Leon gerust een gezinswagen mag noemen.

De kofferruimte is dan weer minder royaal, met 380 liter haalt hij min of meer het gemiddelde voor deze categorie. De koffer heeft wel een verwijderbare vloer, zodat met de achterbank neergeklapt een effen vlak ontstaat.

HYBRIDE LIGHT

De Volkswagen-groep gaat de elektrische toer op. En Seat sluit zich aan bij die strategie, die er in essentie in bestaat de Europese CO2-norm te halen. Logisch dus dat de hybride zijn entree maakt: oplaadbaar voor de diehards, light voor de rest. Deze Leon beschikt over een eTSI-motorisatie met een 48 V elektromotor. In de praktijk betekent dat een microhybride met een kleine lithium-ionbatterij en een alternator-starter die de verbrandingsmotor helpt, zonder hem te vervangen. Anders dus dan bijvoorbeeld de full hybride Toyota. Maar het systeem werkt, want de Seat beperkt hiermee zijn CO2-uitstoot tot 107 g/km, bij een comfortabel vermogen van 150 pk, dat door een 1,5 l viercilinder wordt geleverd.

Zuinige volbloed

Die viercilindermotor kan zelfs een tweecilinder worden, door twee licht belaste cilinders uit te schakelen, wat het verbruik nog meer drukt. Daar hoort een automaat met dubbele DSG-koppeling bij, die even snel als vlot schakelt.

PLEZIER OP VIER WIELEN

Op de weg toont de Leon zijn zuiderse temperament. Hij is vinnig en punctueel als een flamencodanser en trekt moeiteloos op. De besturing is tot op de millimeter nauwkeurig en het achterstel volgt keurig. Kortom, het is erg prettig rijden, ook al is qua comfort de vering aan de stroeve kant. Misschien zelfs iets te stroef. Gelukkig bestaat daar een oplossing voor: de gestuurde vering, die in comfort- of normale modus beter aanvoelt. De Leon pakt uit met heel wat technologie, vooral dan bij de rijhulpen. Veiligheid is uiteraard belangrijk, maar al die hulpjes zijn soms wat opdringerig en verstoren wel eens het rijplezier. Maar uiteraard is voorkomen beter dan genezen.

Het dashboard toont een gedurfd design.
Het dashboard toont een gedurfd design.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content