Zo loop je niet in de val

Herken een phishingmail

Visa heeft een lijst opgesteld van situaties waarbij je waakzaam moet zijn.

• Het e-mailadres komt niet volledig overeen. Oplichters kunnen het e-mailadres van de afzender imiteren en het echte account dat ze gebruiken verbergen.

• Spellingsfouten. Merk je onnodige spaties op in de regel die het onderwerp van de mail aangeeft en bevat de tekst woorden die onjuist met een hoofdletter beginnen? Spellings- en grammaticafouten komen vaak voor bij phishing scams.

• Geen naam. Een phishingmail spreekt je zelden persoonlijk bij je naam aan.

• Verdachte vragen. Financiële instellingen nemen geen contact op met bankkaarthouders om naar de gegevens van hun persoonlijke rekening te vragen. Elk verzoek om je kaartgegevens ‘bij te werken’ is dus verdacht.

• Hyperlinks. Klik zo min mogelijk door op links. Een enkele klik volstaat om een proces in gang te zetten waarbij je computer met malware wordt geïnfecteerd. En soms is er helemaal geen zichtbaar teken dat je bent gehackt. Klik dus niet door maar ga rechtstreeks naar de website van het bedrijf of de instelling en vraag om de authenticiteit van de mail te bevestigen.

• Beperkte tijd. Soms beweren scammers dat de tijd om te reageren beperkt is en dreigen ze je rekening te blokkeren, om je het gevoel te geven dat je dringend actie moet ondernemen, waardoor je minder voorzichtig wordt.

• Geen contactgegevens. Let op, zelfs al wordt er in het bericht een telefoonnummer vermeld, dan is dit nog geen garantie voor authenticiteit. Als iets in een mail je verdacht lijkt, neem dan rechtstreeks contact op met je financiële instelling via het nummer op de website van je bank.

Contacteer meteen je bank

Merk je een verdachte transactie op met een van je betaalinstrumenten, contacteer dan meteen je bank. Hoe sneller je die op de hoogte brengt, hoe groter de kans dat je het gestolen bedrag nog kan recupereren.

Gaat het om je bankkaart, bel dan onmiddellijk Card Stop op +32 78 170 170. Let op: Card Stop kan enkel kaarten blokkeren en geen andere betaalinstrumenten zoals bankapps.

Verder moet je ook aangifte doen bij de lokale politie, zodat je het nummer van die aangifte kan doorgeven aan je bank en eventueel je verzekeraar.

Wees een nepbankier of -medewerker voor

Een bank of een medewerker zal een klant nooit naar zijn/haar codes vragen en evenmin aansporen om een overschrijving uit te voeren, herhaalt Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector. Bankcodes zijn als de sleutels van je huis. Overhandig ze nooit aan iemand anders. Dat geldt voor je pincode, maar evenzeer voor de cijfercode op je kaartlezer wanneer je online bankiert.

Weet ook dat een administratie, zoals de pensioendienst, altijd op een veilige manier contact opneemt, via een brief naar je postadres of via je beveiligde onlinedossier op mypension.be, waar je je moet authentificeren met behulp van een systeem zoals Itsme of je e-ID.

Een administratie zal je nooit via sms of telefonisch contacteren om persoonlijke of bankgegevens op te vragen. Enkel wanneer je hen zelf opbelt op een speciaal nummer, zoals 1765 voor de pensioendienst, kan het gebeuren dat ze je om bijkomende informatie vragen om je dossier te vervolledigen.

Een administratie contacteert je ook nooit via mail om je persoonlijke of bankgegevens op te vragen. Zij antwoorden enkel via mail op algemene vragen over bijvoorbeeld pensioenen. Ze vragen je evenmin om met je kaartlezer in te loggen om online te bankieren, of persoonlijke veiligheidscodes zoals de pin- of pukcode van je bankkaart of eID-kaart door te geven. En je vragen om op een link te klikken om een betaling te ontvangen, doen ze ook niet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content