1 Sta rustig op

Zet je wekker wat vroeger en neem de tijd om te ontwaken. Rek je uit als een kat voor je uit bed stapt en maak zo je lichaam zachtjes wakker. Probeer ook telkens rond hetzelfde tijdstip op te staan. Je biologische klok zal ervoor zorgen dat je na een tijdje spontaan op dat tijdstip ontwaakt. Kies voor een uitgebreid ontbijt met een groene smoothie (tip 2) of sapje. Of fruit, yoghurt met gedroogde vruchten en haverzemelen. Die voorzien je tot de middag van de nodige energie.
...

Zet je wekker wat vroeger en neem de tijd om te ontwaken. Rek je uit als een kat voor je uit bed stapt en maak zo je lichaam zachtjes wakker. Probeer ook telkens rond hetzelfde tijdstip op te staan. Je biologische klok zal ervoor zorgen dat je na een tijdje spontaan op dat tijdstip ontwaakt. Kies voor een uitgebreid ontbijt met een groene smoothie (tip 2) of sapje. Of fruit, yoghurt met gedroogde vruchten en haverzemelen. Die voorzien je tot de middag van de nodige energie.Groene groenten bevatten chlorofyl dat de aanmaak van gezonde rode bloedcellen bevordert. Het houdt je lichaam alkalisch waardoor je immuunsysteem sterker wordt en je energiepeil de hoogte ingaat. Belangrijke chlorofylleveranciers zijn spinazie, broccoli, boerenkool, komkommer en snijbiet. Stoom ze lichtjes of doe ze in de blender en maak er een groene smoothie mee: bijvoorbeeld appel of peer, wat gember, citroen, versnipperde boerenkool of spinazie en (kokos)water.In natuurvoedingswinkels vind je groene superfoods zoals chlorella en spirulina, algen die verwerkt zijn tot een groen poeder. Doe een glas amandelmelk of rijstmelk samen met twee bananen in de blender en voeg een lepeltje superfoodpoeder toe voor een knalgroene superfoodsmoothie. Drink hem op voor je deur uitgaat en je kan de wereld aan.Verse gember is een krachtig middel tegen vermoeidheid. Je kan het op verschillende manieren in je voeding introduceren. Om je ochtendvermoeidheid te bestrijden kan je geraspte gember laten trekken in gekookt water. Haal hem er na maximum 20 minuten uit, anders begint hij te fermenteren. Voeg daarna wat vers geperst citroensap toe en eventueel een theelepel honing. Je kan er ook wat verpulverde kruidnagel bijdoen, een heel sterke antioxidant. Gember smaakt ook lekker in vers geperst wortelsap of in combinatie met warm appelsap en kaneel. Probeer het als alternatief voor koffie.Knoflook en uien zijn eveneens energiegevers die je gemakkelijk in maaltijden en soepen kan verwerken. Samen met gember vormen knoflook en uien trouwens de basis van de ayurvedische keuken. Ze geven instant energie. Knoflook werd vroeger zelfs aan slaven gegeven om hun uithouding aan te zwengelen. Hij bevat ook zwavel, dat zuiverend werkt voor huid en lever.Look kan je raspen en mengen met groenten, sauzen, rijst... Een teentje per dag is ideaal. Verdraag je geen rauwe knoflook, voeg hem dan op het einde aan het gerecht toe, twee minuten voor je het van het vuur haalt.Uien verteren makkelijker als je ze fijn snippert en 7 minuten laat sudderen in een bodempje water met bouillon. Extra tip: snij de ui en laat hem 5 tot 10 minuten rusten vooraleer je hem aan je gerecht toevoegt.Blijf naar buiten gaan, ook tijdens grijze dagen. Bouw routine in, waarbij je dagelijks rond hetzelfde uur een korte wandeling of fietstocht maakt, bij voorkeur in de natuur. Zo connecteer je met het ritme van de seizoenen en zal je zien dat het stilaan weer vroeger licht wordt. Bewegen geeft sowieso energie. Doe het in de natuur en het geeft je een extra boost.Een diepe, lange ademhaling geeft je super veel energie. Negen mensen op tien ademen erg oppervlakkig en hoog in de borst. Daardoor komt er minder zuurstof in je bloed en heb je minder energie. Adem twee keer per dag vijf tot tien minuten bewust vanuit je buik en je zal meteen het verschil voelen. Ga liggen op je rug met je handen op je buik. Adem in via je neus, je middenrif gaat naar beneden, je buik naar boven en het onderste deel van je longen vult zich met lucht. Daarna volgt de borstkas en tenslotte de toppen van je longen. Adem daarna langzaam uit via je neus, je middenrif gaat omhoog waardoor de lucht langzaam je lichaam verlaat. Probeer op het einde je navel naar je ruggengraat te trekken om ook dat laatste restje lucht uit te ademen. Herhaal.Ga op zoek naar een creatieve activiteit waar je helemaal in opgaat. Dat is ook een prima manier om piekeren tegen te gaan. Wat je precies knutselt of maakt, speelt geen rol. Wel dat je het graag doet: breien, naaien, timmeren, schilderen, tekenen, meubelen renoveren,... Bezig zijn met je handen helpt om te ontspannen, je hoofd leeg te maken en stress te verminderen. Met wat geluk levert je handwerk ook nog een fraai resultaat op.Tracht veel natuurlijk daglicht binnen te laten in huis of ga naar buiten als de zon schijnt. Op grijze, miezerige dagen kan je het lichtgebrek compenseren door lampen te laten schijnen die koel wit licht afgeven. Ze benaderen het best het natuurlijke licht. Daglicht maakt ook deel uit van het ontwaken. Met licht (natuurlijk of van lampen) wakker worden, is ideaal voor een frisse start van een nieuwe dag.Met dank aan yoga- en gezondheidsspecialiste Goedele Leyssen, auteur van Boost (Manteau), www.livewithgrace.comKARI VAN HOORICK