© Getty Images

Zo gaan 50-plussers met vakantie

Vijftigplussers zijn levensgenieters, daar hoeft geen tekeningetje bij. De zon, de natuur, cultuur, leuke logeeradresjes, wellness... De geneugten van het reizen starten met een muisklik, en dat meer dan één keer per jaar.

70% gaat meer dan één keer per jaar op reis

Bijna een derde (30%) van de vijftigplussers boekt voor minstens drie nachten een verblijf in het buitenland, en dat twee keer per jaar. Meer dan één op de vijf (22%) pakt drie keer per jaar zijn koffers, acht procent doet dat vier keer en nog eens 10% meer dan vier keer per jaar. Alles samen gaat dus 70% van de vijftigplussers die aan onze peiling deelnamen, meer dan één keer per jaar met vakantie. Voor 16% volstaat één enkele reis en 9% blijft thuis. Omgerekend blijkt toch 46% van de vakantiegangers genoegen te nemen met één tot twee reizen. Het cliché dat vijftigplussers continu op reis zijn, klopt dus niet.

“Twee keer per jaar op reis gaan is inderdaad niet zo heel veel”, zegt trendwatcher Herman Konings. “Maar je mag niet vergeten dat in de groep vijftigers en prille zestigers nog veel mensen aan het werk zijn en dus een beperkt aantal vakantiedagen kunnen opnemen.” Zij die het vaakst reizen, zijn doorgaans jonggepensioneerden. “We spreken van de wittebroodsjaren vlak na het pensioen. Ze duren drie tot vier jaar. Mensen gaan dan uitgesteld genieten: maken eindelijk die reis, stoppen tijd in hun hobby, gaan een cursus volgen. Daarna doen ze het weer wat kalmer aan, want zo’n levensstijl is vrij duur. Soms gaat ook de gezondheid een belemmering vormen om nog veel te reizen. Of valt de partner weg. Dan is het niet altijd makkelijk om een nieuwe reisgezel te vinden of er alleen op uit te trekken.”

Zo gaan 50-plussers met vakantie

“Wij stellen toch vast dat het aantal vijftigplussers dat reist almaar toeneemt”, zegt Sarah Saucin van touroperator TUI. “Het is ook een groeiende groep.” De babyboomers zijn erg belangrijk voor de toeristische sector, bevestigt trendwatcher Konings. “Vooral de zeventigers van nu zijn een gouden generatie. In deze groep kreeg je voor het eerst tweeverdieners, met veel meer inkomen, vakantiegeld en premies. Natuurlijk hebben niet alle babyboomers veel geld, maar wel significant meer dan de generatie voor hen.”

92% kiest in functie van de prijs

Wanneer vijftigplussers een vakantie boeken, denken ze vooral aan hun budget (92%), hun comfort (91%), de bestemming (90%) en of die veilig is (89%), en de nabijheid van de natuur (90%). De centen trekken de lijst. “Ze zoeken naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Vaak hebben ze ook meer tijd om zich daarmee bezig te houden. Het is een sport om de ultieme deal te vinden”, aldus Konings. “Want ook wie over een behoorlijk budget beschikt, betaalt niet graag teveel. Het bedrag dat ze uitsparen, spenderen ze dan aan een fles bubbels op het strand.” “Wij stellen toch vast dat vijftigplussers doorgaans over een hoger vakantiebudget beschikken”, voegt Sarah Saucin eraan toe.

77% organiseert zijn reis zelf

Tot 77% van de vijftigplussers organiseert zijn vakantie liefst zelf. Een trend die daalt naarmate de leeftijd toeneemt: 85% van de 50-tot 54-jarigen stippelt zelf zijn vakantie uit, tegen 73% van de 65-plussers. Toch boekt ook 31% van de 50-54-jarigen zijn vakantie via een reisorganisator, een aantal dat naar 44% klimt bij de 65-plussers. “Ze kiezen voor een touroperator omdat ze er nuttige informatie krijgen en kunnen rekenen op bijstand in geval van problemen”, legt Saucin uit. “Groepsreizen zijn vooral populair bij 75-plussers”, stelt Herman Konings vast. “Vergeet niet dat veel vrouwen in die groep geen rijbewijs hebben. Wanneer ze dan hun partner verliezen, zijn ze blij dat ze een busreis kunnen maken.”

Zo gaan 50-plussers met vakantie

86% boekt online

Of ze nu op hotel gaan of een vakantiewoning huren, de meerderheid van de vijftigplussers boekt online. Ook vliegtuigtickets kopen ze vaak via het internet (68%). Online boeken is meer ingeburgerd tussen 50 en 54 jaar (78%) dan bij wie 65+ is (58%), maar is hoe dan ook populair. Daarmee wordt alweer een cliché over 50-plussers ontkracht. Online excursies (44%) en museumtickets (42%) boeken scoort minder goed, want vaak ter plekke beslist.

73% gaat het liefst op hotel

Vijftigplussers logeren liefst op hotel (73%), een formule die meer aanslaat bij Nederlandstaligen (78%) dan bij Franstaligen (69%) en het populairst is (82%) bij prille vijftigers (50-54 jaar). Nederlandstaligen voelen zich meer aangesproken door een bed&breakfastformule dan Franstaligen (16%). Maar een all-inclusive daar bedanken de meesten voor: slechts een kwart opteert voor deze formule, die meer mannen en meer Franstaligen blijkt te bekoren. “De hotelaccommodatie en de voorzieningen zijn belangrijker dan de formule”, weet Saucin. “Hotels met een gastronomisch aanbod of een wellness, scoren goed bij deze groep.” En ook de service, zo blijkt uit onze peiling: die is voor 86% van de vijftigplussers doorslaggevend bij de keuze van hun bestemming.

Zo gaan 50-plussers met vakantie

Na het hotel, zijn het vakantiehuis (26%) en het appartement (18%, samen 44%) de populairste vakantieformule. Franstaligen verkiezen een vakantiewoning, Nederlandstaligen een appartement vermits ze vaker op citytrip gaan. “Vijftigplussers huren vooral een huis wanneer ze met de (klein)kinderen reizen. De multigeneratievakantie is nog altijd een belangrijke trend”, zegt trendwatcher Konings. “Mijn generatie, en ik ben 54, ging als jongvolwassene niet op vakantie met zijn ouders. Ik had hele lieve ouders, maar reizen deed ik liever met mijn vrienden. De ouder-kindrelatie was toen nog hiërarchisch. Vandaag is dat totaal anders. Twintigers en dertigers zien er helemaal geen graten in om met hun ouders op reis te gaan, die ze als vrienden en medereizigers zien.”

Verder zien we dat één op de tien vijftigplussers zelf een vakantiewoning bezit, 12% logeert bij familie of vrienden, 7% is gewonnen voor een bungalowpark en 5% kiest voor een vakantiecentrum. Cruises zijn voor 5% van de vijftigplussers en 7% van de vijfenzestigplussers de ideale manier van reizen “In het algemeen lopen wij Belgen niet zo warm voor traditionele cruises. Wij zijn gehecht aan onze vrijheid en houden vooral van autovakanties. Tijdens een cruise kan je je gekooid voelen en verplicht om mee te doen met de groep. Belgen doen liever hun eigen ding”, zegt Konings. “Als je op cruise gaat, ben je bovendien maar een paar uren in een stad. Belgen snuiven liefst de couleur locale op en proeven graag van terroirgerechten, ook al leveren sommige cruisemaatschappijen een hoogstaande keuken.” Vier procent van de vijftigplussers houdt van kamperen, met een tent of caravan, en 3% toert graag rond met een mobilhome. “Campings zijn vaak luidruchtig en eens de 50 gepasseerd, gun je jezelf graag wat luxe en laat je je graag bedienen”, becommentarieert Konings.

Trendwatcher Herman Konings
Trendwatcher Herman Konings© FRANK BAHNMÜLLER

52% verkiest de rust en de natuur

Meer dan de helft van de vijftigplussers (52%) zoekt liever de rust en de natuur op, voor 46% van hen is dat een natuurdomein. Vijfenveertig procent voelt zich meer aangetrokken tot de zee, 20% trekt bij voorkeur de bergen in, en de helft geeft toch aan een zonneklopper te zijn. Steden weten meer Nederlandstaligen (19%) dan Franstaligen (11%) te boeien. Dat vertaalt zich in 39% Nederlandstalige citytripfanaten tegen 26% Franstaligen. Nederlandstaligen (44%) en vrouwen (42%) gaan vaker op zoek naar cultuur dan Franstaligen (29%) en mannen (31%). “Vijftigplussers zoeken vooral rust, kalmte en authenticiteit. Al blijven ze erg klassiek in de keuze van hun bestemming, want net als bij de rest van de Belgen, is Spanje ook hun favoriete bestemming. Zeker de Canarische eilanden zijn erg in trek, met Tenerife op kop. En vaker in de winter dan in de zomer”, stelt Sarah Saucin van TUI vast. Slechts 1% van de vijftigplussers houdt niet van op vakantie gaan.

82% gaat graag wandelen

En wat doe jij tijdens je vakantie? Wedden dat je degelijke stapschoenen meeneemt op reis? Want met 82% is wandelen duidelijk de favoriete activiteit van vijftigplussers. Uit eten gaan staat met stip op twee (59%). Bij 74% is gastronomie trouwens een belangrijk criterium bij de keuze van een vakantiebestemming en 47% houdt ervan terroirproducten te proeven. Geef toe, wat is de eerste vraag die men je stelt als je terug bent uit vakantie? Juist ja: heb je lekker gegeten op reis?

Cultuur? Ook dat is voor 74% van de vijftigplussers belangrijk bij het maken van een keuze: voor 61% omwille van de architectuur, bij 45% om musea te bezoeken en bij 48% om te lezen. Het theater heeft met 6% veel minder succes.

En sport? Dat blijkt voor 11% een belangrijke troef. Ruim 27% springt op de fiets, bij de Nederlandstaligen is dat zelfs 34%.

En onder genieten verstaan jullie... bakken in de zon (19%, bij Franstaligen zelfs 26%) of een wellnesscentrum opzoeken, dat met 25% vooral bij Franstaligen populair is (tegen slechts 9% van de Nederlandstaligen).

Het nachtleven (2%) en attractieparken (3%) weten vijftigplussers niet echt te boeien. “Dat wandelen populair is, verbaast mij niet”, aldus Konings. “Naarmate je ouder wordt, ga je meer aan je conditie doen. Uitgaan, drinken en lang uitslapen is vooral iets waar jongeren van houden. Daarbij komt dat wandelen een sport is die veel artsen aanraden. Het is een activiteit die je lang kan volhouden en waarbij je vitamine D opdoet. Ook op typische zonnige bestemmingen is het vaak prettiger om te wandelen dan languit op het strand te liggen. Zonnebaden op het strand is niet altijd comfortabel en niet iedereen trekt graag een zwembroek of bikini aan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content