Zijn charme maakt het verschil

Door zijn stijl, functionaliteit en uitstekend rijcomfort weet de nieuwe Citroën C5 Aicross toch zijn stempel te drukken op een oververzadigd marktsegment.

De C5 Aircross is belangrijk voor Citroën, dat een dubbele ambitie nastreeft: het merk verankeren in het populaire segment van de middenklasse SUV’s én een plekje warm houden in het topgamma, in afwachting van de – nog altijd hypothetische – komst van de C6. De Aircross wedt dus op twee paarden in een al overbevolkte categorie. Gelukkig toont Citroën genoeg creativiteit en vernuft om zich van de massa te onderscheiden.

Apart

De Europese versie van de C5 Aircross zal in Rennes worden gemaakt, uitsluitend met voorwielaandrijving. Het onderstel is identiek met dat van de Peugeot 5008 en 3008. Het verschil zit hem dus (bijna) uitsluitend in de vormgeving. Niet alleen aan de buitenkant maar ook binnenin, met een erg functioneel interieur. Zo zitten de passagiers, net als in een monovolume, op aparte en even grote stoelen, die kunnen worden neergeklapt en voor- of achteruit worden geschoven, voor meer been- of kofferruimte. Dat geeft de Aircross de grootste koffer van zijn segment: 580 tot 720 liter en, met de stoelen neergeklapt, zelfs 1.630 liter. Maar er komt geen versie met 7 plaatsen, zoals bij de 5008. Daar zorgt de nieuwe Berlingo XL al voor.

Hydraulische druklagers en zachte zetels maken de C5 Aircross erg comfortabel!
Hydraulische druklagers en zachte zetels maken de C5 Aircross erg comfortabel!

Een C5 Aircross met vierwielaandrijving staat evenmin op de agenda, wel een oplaadbare hybride. Die moet volgend jaar op de markt komen, met een autonomie van 50 km. In afwachting zijn er bij de benzinemotoren twee PureTech-opties: een 1,2 en een 1,6 liter van 130 pk of 180 pk. De dieselmotoren hebben hetzelfde vermogen, maar dan verdeeld over een 1,5 en 2 liter. Qua wegligging maakt Citroën opnieuw het verschil door dezelfde vering met hydraulische druklagers te gebruiken als voor de C4 Cactus. In de praktijk betekent dat dat de beweging van de vering zowel tijdens het samendrukken als bij het ontspannen, wordt gecompenseerd, waardoor het contact met de weg zachter en minder stroef is.

Zijn charme maakt het verschil

Reislust

Een van de grootste troeven van de Aircross is zijn comfort. Dat dankt hij niet enkel aan de ophanging, maar ook aan de malse stoelen en de uitstekende akoestische isolatie die het geluid wonderwel wegfiltert. Het rijgedrag is klassiek, dus degelijk en veilig. De afwerking is iets minder geslaagd, vrij slordig zelfs. Omdat er meer budget naar de verschuifbare stoelen en hydraulische druklagers is gegaan? We hebben enkel de krachtpatsers van 180 pk kunnen testen, zowel benzine als diesel. Die zijn erg prettig en efficiënt, maar dat zegt uiteraard niets over de 130 pk, die waarschijnlijk veel meer zal worden verkocht. De automatische versnellingsbak schakelt vlot, maar lijkt bij een sportieve rijstijl wat te schokken. Hoe dan ook maakt de charme van de C5 Aircross het verschil en biedt hij het comfort van een limousine. De fans van het merk zullen daar blij mee zijn. En zij niet alleen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content