Zelfrijdende auto’s zijn de toekomst

Autofabrikanten beloven ons in een min of meer nabije toekomst een auto die helemaal zelf rijdt. Maar de driverless car roept nog veel vragen op.

Na het ontbijt stap je in je auto. De elektrische motor slaat aan en je wagen verwelkomt je met: “Hallo, de buitentemperatuur is 8 graden. Wellicht blijft het voor de rest van de dag droog. Waar wil je naartoe?” Waarop jij dan antwoordt: “Naar het werk”. Je voertuig zet zich in beweging terwijl de boordcomputer de bestemming en het tijdstip waarop je zal aankomen bevestigt. Op de achterbank haal je je laptop boven, plaatst hem op het tafeltje en begin je je mails te checken. Intussen heeft je auto zijn parkeerplaats verlaten, heeft hij een taxi op snelheid laten passeren en staat hij nu stil aan een kruispunt om rechts af te slaan. Via zijn sensoren en de informatie die andere auto’s draadloos doorsturen, rijdt je auto helemaal zelf, terwijl hij nauwgezet de verkeersregels respecteert. Je wordt opgebeld door je vrouw om je eraan te herinneren dat je een fles wijn moet meebrengen voor vanavond. En dus zeg je: “Stoppen bij Delhaize”. De boordcomputer kent je gewoonten. Via zijn databank identificeert hij de vlotst bereikbare supermarkt op je route en brengt je erheen. Dit alles zonder dat jij maar één seconde het stuur aanraakt.

Wetgeving herzien

Vandaag is dit scenario nog toekomstmuziek. Maar Google, Nissan-Renault en Mercedes bereiden deze toekomst volop voor. Volgens de Duitse fabrikant is de zelfrijdende auto rond 2020 een feit en tegen 2050 zo goed als ingeburgerd. Volvo denkt dat de eerste zelfrijdende auto al in 2017 kan worden gelanceerd. Maar in de meeste landen moet daarvoor de wetgeving inzake strafrechtelijke en burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de ‘bestuurder’ worden aangepast. Heb je voor de zelfrijdende auto nog een rijbewijs nodig? Mag je (mee)rijden als je gedronken hebt? Wie is verantwoordelijk bij een overtreding of ongeval? Allemaal vragen die voor verzekeringsmaatschappijen belangrijk zijn.

Om dit allemaal technisch mogelijk te maken, moet de auto in staat zijn om grote hoeveelheden permanent bijgewerkte data te ontvangen en te versturen over zijn positie en die van de andere auto’s, over wegwerkzaamheden, over aanpassingen in de prioriteiten, enz. Daarvoor is uiteraard de komst van een volgende generatie ultra breedband – 5G – nodig.

Maar dan nog blijven veel vragen onbeantwoord: de zelfrijdende auto brengt continu tal van verbindingen tot stand. Wat als er een fout optreedt? Of erger: als iemand met kwade bedoelingen je gegevens hackt? En ondermijnt het beheer van je locaties, reistijden en dergelijke door een Big Brother niet het recht op privacy?

Nieuwe goldrush

De auto van morgen is voor de elektronicagiganten het nieuwe eldorado. Google heeft met de Android Auto technologie een systeem ontwikkeld dat zal worden gebruikt door Audi, General Motors, Honda en Hyundai. Bedoeling is om zo snel mogelijk een standaard te ontwikkelen die een zo groot mogelijk aantal fabrikanten over de streep trekt. IBM koos ervoor om met Toyota in zee te gaan, terwijl Apple van plan is om de iPhone beter in de auto te integreren via zijn CarPlay systeem. Het Californische bedrijf zou binnenkort overigens nog veel ambitieuzere plannen kunnen onthullen. De voorbije jaren heeft het in alle stilte mappingspecialisten ingelijfd, zoals Placebase, HopStop, Stort, Locationary, C3 Technologies en Broadmap. Er circuleren zelfs geruchten over een overname van navigatiepionier Tom-Tom en autofabrikant Tesla. Met de fondsen waarover Apple beschikt, kan het bedrijf zich in elk geval veel veroorloven.

PHILIPPE DESALLE

Partner Content