De CR-V 1.6 i-DTEC komt voor Honda op het juiste moment. Hij moet de Japanse fabrikant eindelijk een plaatsje bezorgen in het segment van de compacte SUV's. Honda was in die categorie alleen present met een zware 2,2 l, die te gulzig is, een hoge CO2-uitstoot heeft en in Wallonië en Brussel zwaar wordt belast. De 1.6 moet daar verandering in brengen. Maar heeft een viercilindermotor van 120 pk voldoende spierballen voor een zware SUV?
...

De CR-V 1.6 i-DTEC komt voor Honda op het juiste moment. Hij moet de Japanse fabrikant eindelijk een plaatsje bezorgen in het segment van de compacte SUV's. Honda was in die categorie alleen present met een zware 2,2 l, die te gulzig is, een hoge CO2-uitstoot heeft en in Wallonië en Brussel zwaar wordt belast. De 1.6 moet daar verandering in brengen. Maar heeft een viercilindermotor van 120 pk voldoende spierballen voor een zware SUV? We houden u niet langer in spanning: jawel, Honda speelt het klaar. De 1.6 diesel geeft de machtige CR-V opvallend veel kracht en soepelheid voor zo'n kleine motor. Je zou haast denken dat er een 2 liter onder de motorkap zit. Dat komt onder meer omdat Honda goed op het gewicht heeft gelet. Om te beginnen is de motor 47 kg lichter dan zijn grote broer van 2,2 l, terwijl hij slechts 30 pk minder vermogen heeft. Een andere flinke besparing: geen vierwielaandrijving. Die scheelt algauw 116 kg. Lang niet slecht en in elk geval genoeg om de CR-V niet alleen pit en veerkracht te geven maar ook een CO2-uitstoot die zich nergens voor hoeft te schamen (119 tot 124 g/km, afhankelijk van de versie). We hebben het nog niet gezegd, maar omdat het model lichter is geworden, heeft Honda de afstelling van de vering compleet moeten herzien. Wat de fabrikant niet vertelt - of toch niet van de daken schreeuwt - is dat hij van de gelegenheid heeft geprofiteerd om het gedrag van de auto dichter bij de Europese normen te brengen. Resultaat: de motor heeft verbazend veel karakter voor een meer dan redelijk verbruik en de CR-V is soepeler dan vroeger. Dat waardeer je in het gebruik. En je zit zo comfortabel als in een salon, want de CR-V onderscheidt zich niet alleen door de kwaliteit van zijn bekleding maar ook door een vlot rijgedrag en een uitstekende geluidsisolatie. Toch een minpuntje: de ophanging is aan de stroeve kant, wat zich vooral achterin laat voelen. Het interieur van de 1.6 DTEC verschilt niet van dat van een andere CR-V. Alles is van prima kwaliteit en het comfort is een van de beste in deze categorie, met ruimte in overvloed voor vijf volwassenen. Een van de sterke punten is dat hij moduleerbaar is, met onder meer een bank die je in een handomdraai neerklapt. Alleen de ergonomie had beter gekund: te veel knoppen, te veel schermen en een niet altijd logische indeling. Maar dat is slechts een kleine smet op het blazoen van een schitterende auto die voor € 26.890 de uwe is. Tekst en foto's: Arnaud Dellicour