Winkelen zonder karretje

Bestel jij verse groenten en aardappelen via het internet? De supermarktketens bieden deze service al een tijdje aan, maar er duiken ook kleinschalige initiatieven op. Winkelen zonder karretje, voor wie weinig tijd heeft, minder mobiel is of gezond wil eten en rechtstreeks bij de boer wil kopen.

De weken na de aanslagen in Parijs steeg het aantal online bestellingen bij Delhaize en Carrefour in het Brusselse met 50%. Klanten probeerden om veiligheidsredenen zo weinig mogelijk tijd in een warenhuis door te brengen. Maar vullen mensen ook in minder uitzonderlijke omstandigheden vaker dan vroeger hun winkelkarretje via de computer, tablet of smartphone? Het fenomeen is nog lang niet zo populair als de online verkoop van boeken, elektronica en reizen, maar alle supermarktketens – met uitzondering van discounters Aldi en Lidl – timmeren verder aan deze online service. Ze richten zich daarbij op tweeverdieners die weinig tijd hebben in de week en er ook niet van houden om tijdens het weekend in een overvolle supermarkt rond te lopen. Voor wie het niet ziet zitten om telkens met volle zakken en karretjes te moeten zeulen, kan het eveneens een interessante optie zijn.

Ingeladen en klaar

Hoe werkt het concreet? Je surft naar de website of opent de app van de winkel en meld je aan. Je geeft je locatie in, om de winkel of het afhaalpunt in je buurt te bepalen, of je tikt je adres in als je alles thuis geleverd wilt krijgen. Heb je een klantenkaart, dan geef je ook die meteen in zodat je ook online punten verzamelt. Net als in de supermarkt, ga je vervolgens in een bepaalde afdeling op zoek naar je producten of tik je via de zoekfunctie meteen de naam van het gezochte artikel in. Handig is ook dat je met filters kan werken, waarbij je bijvoorbeeld meteen alle producten met korting of alle bio- of dieetproducten te zien krijgt. Als je alle producten die je wilt kopen hebt aangeklikt, belanden ze in je virtuele winkelkarretje en ga je met dit lijstje naar de kassa, waar je je bestelling bevestigt. Dit boodschappenlijstje wordt voor jou bewaard, zodat je het bij een volgende bezoek opnieuw kunt gebruiken. Je krijgt dan een mail of een sms met de bevestiging van je bestelling, wanneer je ze kan afhalen of wanneer de thuisleveringsdienst langskomt.

Voor deze service betaal je wel een prijs: bij thuislevering schommelt die rond de €10, maar dat bedrag daalt of valt weg naarmate je meer aankoopt, bijvoorbeeld voor meer dan €150. Pik je je bestelling zelf op in een afhaalpunt of een winkel, dan betaal je ook. Een medewerker van de supermarkt heeft immers je bestelling bij elkaar gezocht en klaargezet. Hier schommelen de kosten rond de €5, maar ook daar kan het minder of gratis zijn als je voor een bepaald bedrag koopt of als je bepaalde producten in promotie koopt. Betalen doe je bij levering (meestal met je bankkaart) en tegelijk kan je je flessen met statiegeld terug inleveren.

Afhalen of thuisbezorgen

Zowel Colruyt (collectandgo.be), Delhaize (shop.delhaize.be), Carrefour (online of Drive) als Albert Heijn (Pick-up) hebben aparte afhaalpunten of winkels met een afhaalpunt. Bij de drive-afhaalpunten van Carrefour, Colruyt en Albert Heijn hoef je zelfs niet uit te stappen, je bestelling wordt door een medewerker in je wagen geladen en om te betalen rij je, net zoals in een parking, door naar een betaalautomaat. Carrefour experimenteert ook met privédrives. Zo kunnen medewerkers van de VRT en de RTBF hun bestelling op de bedrijfsparking afhalen voor ze naar huis rijden. De strijd om de gehaaste klant, die zo weinig mogelijk tijd wil verliezen, woedt in alle hevigheid. Ook de Wink-drive van Louis Delhaize werkt zo: je hoeft slechts één uur op voorhand je bestelling door te geven.

Delhaize heeft een eigen dienst voor thuisbezorging (Caddyhome) met leveringsrondes in de voor- en de namiddag voor producten die je de dag daarvoor hebt besteld. Ketens als Carrefour en Louis Delhaize doen dit ook, maar werken hiervoor samen met bpost, die daar een speciale dienst voor heeft: Combo. Dit kan voorlopig alleen nog maar in Brussel, in de meeste gemeenten van Vlaams- en Waals-Brabant en in Antwerpen. Bestellingen voor 9 uur ’s ochtends worden al ’s avonds tussen 18 en 20 of 21 uur geleverd. Bij Combo kan je zelfs een bestelling samenstellen afkomstig van verschillende supermarkten of winkels die op dit systeem zijn aangesloten. De kostprijs bij thuislevering ligt wat hoger, maar om de consument over de streep te trekken bieden sommigen de eerste levering gratis aan. Of zo’n service rendabel is voor de supermarkten is maar de vraag. Ze zien er vooral een middel in om aan klantenbinding te doen. Zo is de thuisbezorging van Carrefour bijvoorbeeld gratis voor zwangere vrouwen tot drie maanden na de bevalling.

Alleen nog maar koken

Is het klassieke winkelkarretje ten dode opgeschreven? Deze nieuwe diensten tonen aan dat de service en de snelheid van leveren belangrijker wordt. En op dat vlak krijgen de supermarkten er een aantal concurrenten bij. Zo biedt internetgigant Amazon.com in enkele grote Amerikaanse steden Amazon Fresh aan, waarbij je vers voedsel op vaste distributiepunten kan afhalen of laten thuisbezorgen. Ondertussen zijn ze ook in Groot-Brittannië actief. En in Nederland heb je Picnic, een supermarkt die uitsluitend online werkt en bestellingen thuisbezorgt.

Daarnaast duiken ook een aantal bedrijven op die voedselboxen met verse ingrediënten leveren. Het bekendst is het Nederlandse Hello Fresh, waar je een weekdoos kan bestellen met verse ingrediënten goed voor drie tot vijf gerechten. Het accent ligt hier op gezonde voeding. Ook ontbijtboxen of meer traditionele familieboxen zijn mogelijk. Deze formule kent zo’n succes dat er ondertussen al concurrenten als het Belgische Smartmat en ook Foodbag zijn opgestaan.

Rechtstreeks bij de boer

De kleine winkels en lokale producenten zitten evenmin stil. Er ontstaan tal van initiatieven waarbij boeren en andere kleine producenten hun producten rechtstreeks via het internet aan de consument aanbieden. Zo bestaan er in ons land al meer dan 40 buurderijen (boerenburen.be), een concept dat komt overgewaaid uit Frankrijk. Een faire prijs voor de boer en rechtstreeks contact met de producenten uit je streek, zodat je weet wat je koopt, staan hier voorop. Wie lid wordt van een buurderij, kan elke week op een vaste dag en uur een pakket afhalen op een trefpunt, waar je tegelijk de producenten kan ontmoeten.

Les paniers verts (lespaniersverts.be) is nog één van de vele initiatieven en werkt volgens hetzelfde principe, met het accent op bioproducten. Op die manier wordt de persoonlijke band die mensen 100 jaar geleden hadden met hun lokale groente-, melk- of kaasboer een beetje in eer hersteld.

FILIP GODELAINE

Supermarktketens zien in online winkelen vooral een manier om aan klantenbinding te doen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content