Wie zoekt wat op de sociale media?

“Niet bang zijn, gebruik ze waar ze nuttig zijn voor u en wees gewoon voorzichtig. Laat uw gezond verstand oordelen”, klinkt de goede raad van Pieterjan Van Leemputten, die voor het vakblad Datanews de sociale media op de voet volgt. Hij vat voor ons ook even samen waar de bekendste sociale media voor staan en waar u best op let.

LinkedIn

Nut.LinkedIn is een professioneel adresboekje, dat onontbeerlijk wordt wanneer u werk zoekt, als sollicitant of als zelfstandige.

Opgelet. Voeg geen mensen toe die u echt niet kent. Ook al lijken de gegevens die u op uw account zet niet meteen bruikbaar voor mensen met slechte bedoelingen, criminelen sprokkelen niet zelden alle gegevens die ze van u op internet vinden en proberen ze te combineren tot iets wat ze kunnen misbruiken om u geld af te troggelen.

Instagram

Nut.Instagram geeft foto’s een retro look en is enorm populair geworden, zodat mensen het ook gebruiken om foto’s mee te delen.

Opgelet. Op Instagram blijven weinig gegevens rondslingeren, dus blijft het allemaal vrij onschuldig. Maak gebruik van de optie om foto’s met een privékarakter, met uw (klein)kinderen, uw huis, uw auto enz. erop, enkel met bekenden te delen.

Google+

Nut.Google+ is een soort ruggengraat van alle Googlediensten en dus makkelijk voor wie gebruik maakt van een aantal diensten die Google levert. Bedoeling was er een concurrent van te maken voor Facebook, maar dat is niet goed gelukt.

Opgelet. Wees zuinig met het openbaar maken van gegevens, maar dat geldt voor alle sociale media. Vooral de geolocatie is een instinker. Wie publiekelijk meldt dat hij/zij ergens op een terrasje zit, geeft meteen ook aan dat hij/zij niet thuis is en het eerste half uur daar ook niet zal arriveren. Dat is natuurlijk goed nieuws voor mensen met slechte bedoelingen. Of interessant nieuws voor uw baas aan wie u gemeld hebt dat u ziek in bed steekt.

Twitter

Nut.Twitter is leuk voor wie heel snel en heel kort op de bal in discussie wil gaan of snel wil weten wat er aan de hand is in een of ander interessegebied. Het is als een wereldwijde conversatie.

Opgelet. De snelheid van Twitter verleidt soms tot impulsief reageren. Vergelijk het met iets op straat roepen. Met dat verschil dat mensen achteraf nog kunnen zien wat u de voorbije dagen, weken, maanden en jaren op straat hebt geroepen.

Pinterest, YouTube,...

Nut. Er zijn nogal wat internetdiensten zoals YouTube die aanvankelijk niet bedoeld waren als sociaal medium, maar in die richting evolueren omdat er commentaar bij komt, conversaties ontstaan enz. Dat zijn niches waarmee mensen hun voordeel kunnen doen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content