Nog niet zo lang geleden was luxe synoniem met grote limousines en SUV's met allerlei snufjes om de gefortuneerde klanten te bekoren. Die comfortabele, weelderige, tot in de puntjes uitgeruste mastodonten waren in de ogen van het elitepubliek het opperste raffinement. Maar nu de aandacht voor het milieu blijft groeien, worden meer compacte modellen trendy. De fabrikanten hebben dat goed begrepen en doen hun best om een welgesteld publiek aan te spreken dat genoeg heeft van de traditionele segmenten, die het als voorbijgestreefd beschouwt. Kleine auto's worden mode-iconen, beperken zich niet langer tot een zuiver functionele rol en mikken op emoties.
...

Nog niet zo lang geleden was luxe synoniem met grote limousines en SUV's met allerlei snufjes om de gefortuneerde klanten te bekoren. Die comfortabele, weelderige, tot in de puntjes uitgeruste mastodonten waren in de ogen van het elitepubliek het opperste raffinement. Maar nu de aandacht voor het milieu blijft groeien, worden meer compacte modellen trendy. De fabrikanten hebben dat goed begrepen en doen hun best om een welgesteld publiek aan te spreken dat genoeg heeft van de traditionele segmenten, die het als voorbijgestreefd beschouwt. Kleine auto's worden mode-iconen, beperken zich niet langer tot een zuiver functionele rol en mikken op emoties. Ieder zijn eigen strategie. De zogeheten premium merken breiden hun gamma uit met lichtere en milieuvriendelijker auto's. Zo pakt Lexus uit met een compact model, terwijl Audi volgend jaar de kleine A1 voorstelt (die in Vorst wordt geassembleerd) en BMW zijn SUV's kleiner en kleiner maakt - kijk maar naar de X1, die korter is dan een Serie 3 en die veel minder als een 4x4 oogt... Maar de verrassendste aanpak is vast en zeker die van Aston Martin, dat zijn klanten een verbouwde Toyota iQ aanbiedt! De merken voor het grote publiek hebben natuurlijk ook hun compacte modellen, maar zij kiezen voor een meer complexe aanpak. Zo gebruikt Fiat een zorgvuldig georkestreerde campagne om klanten die goed bij kas zitten warm te maken voor zijn trendy 500, terwijl Citroën een nieuwe, aparte productlijn voorstelt onder de naam DS, de legendarische initialen die in de jaren 70 alle sociale lagen betoverden. Citroën (nu met een vernieuwd logo) wil de betere klanten verwennen door bij zijn DS3 een vipprogramma voor te stellen dat in het aanbod van de prestigemerken niet zou misstaan. De service heet Freedrive en omvat een volledige schoonmaakbeurt, binnen en buiten, plus een vervangauto tijdens het onderhoud en, na een ongeval of een defect, het transportmiddel dat het best bij de situatie past! Nadat BMW met zijn Mini het goede voorbeeld heeft gegeven, veralgemeent het maatwerk bij de stadsauto's (Fiat 500, Alfa MiTo, Citroën DS3...) en in mindere mate bij de compacts, zoals de Lancia Delta en de Kia Soul. Als klant mag u voortaan alles kiezen, van de kleur van het dak of de buitenspiegels tot het ontwerp en de kleur van de velgen, de look van het dashboard, de versnellingpook, stickers en andere tatoeages. Elke chauffeur kan dus een unieke auto bestellen... en de constructeurs kunnen hun winstmarge enorm optrekken! Fiat biedt voor zijn 500 niet minder dan 500 000 keuzemogelijk-heden aan! Stoffen van natuurlijke vezels zijn erg in de mode en vinden meer en meer ingang in de auto-industrie. Ze zijn niet alleen trendy en milieuvriendelijk maar scheppen ook nieuwe mogelijkheden, dankzij onder meer antimicrobiële en antistatische eigenschappen. Het biotextiel dat Honda heeft ontwikkeld bevat bijvoorbeeld accordeonvezels die fijntjes in elkaar gewikkeld zijn, zodat de stof elastischer is dan traditioneel materiaal. Ze neemt dus haar oorspronkelijke vorm gemakkelijk weer aan, zonder te kreuken. De merken wedijveren in vernuft in hun streven om een gezond, rustgevend interieur aan te bieden. Renault werkt samen met Biotherm om een auto te ontwikkelen die in het teken staat van wellness en gezond-heid. Het prototype, de ZOE Z.E., een soort rijdend kuuroord, zou ons dankzij toxiciteitssensoren beschermen tegen de pollutie van de buitenwereld. Bovendien verspreidt een elektrisch systemen geuren in de auto die passen bij het ogenblik van de dag: 's ochtends een opwekkend luchtje en 's avonds een ontspannend aroma om te recupereren van een zware dag! Arnaud Dellicour