plus- en minpunten van een groot schip

+ Giganten met duizenden passagiers zijn vooral in trek bij gezinnen en 50-plussers, omwille van hun brede aanbod aan entertainment en ontspanning, met zwembaden, fitnesszalen, een klimmuur, glijbanen, een kabelbaan, bioscoopzalen, een speelhal, een casino, een bowlingbaan, een winkelcentrum... Terwijl de kleintjes zich uitleven, kunnen de ouders even op adem komen en tijd doorbrengen met z'n tweeën.
...

+ Giganten met duizenden passagiers zijn vooral in trek bij gezinnen en 50-plussers, omwille van hun brede aanbod aan entertainment en ontspanning, met zwembaden, fitnesszalen, een klimmuur, glijbanen, een kabelbaan, bioscoopzalen, een speelhal, een casino, een bowlingbaan, een winkelcentrum... Terwijl de kleintjes zich uitleven, kunnen de ouders even op adem komen en tijd doorbrengen met z'n tweeën. + Er is een breed aanbod aan maaltijden - grill, pizza, sushi, zeevruchten - zodat je elke avond van een andere keuken kan proeven. Soms zijn er wel 15 restaurants aan boord, al moet je er vaak een supplement betalen en vooraf reserveren. + Op volle zee staat een groot cruiseschip garant voor stabiliteit. Dat is bij zwaar weer zeker een pluspunt. Weinig kans dat je ook maar iets voelt van het stampen van het schip. Sommige boten beschikken zelfs over een heus medisch centrum, een geruststelling voor passagiers die extra zorg nodig hebben. - Intimiteit en gezelligheid zijn niet meteen de sterkste troeven van zo'n drijvende stad. Hou je van rust, heb je een hekel aan de mensenmassa, dan is een groot schip niets voor jou. Vaak vergt het bijvoorbeeld geduld en vernuft om een ligstoel aan het zwembad of een plaatsje op een attractie te bemachtigen. - Sommige cruiseschepen zijn dermate groot - 15 tot 20 dekken, ruim 350 meter lang - dat je een plattegrond nodig hebt om er je weg te vinden. Want in zo'n kleine stad kan je makkelijk verdwalen. + Hooguit enkele honderden passagiers, drie of vier dekken, één of twee restaurants. Geknipt voor koppels zonder kinderen, 50-plussers en al wie op zoek is naar een belevenis op mensenmaat. Aan boord voelt het al gauw alsof je op reis bent met een grote familie. De bemanning herkent je snel en kent je voorkeuren. De service is persoonlijker. + Voor spetterende shows en overvloedig veel vertier ben je op een klein schip aan het verkeerde adres. Daar staat tegenover dat je aanlegt in kleinschaligere, soms exclusieve havens en getrakteerd wordt op heuse expedities. Met enkele tientallen aan wal gaan op een eilandje is uiteraard fijner dan met duizenden te ontschepen in een grote haven. Kleine boten kunnen nagenoeg om het even waar voor anker gaan, ook op de meest ongerepte en afgelegen plekken. Naar een aantal bestemmingen - Antarctica of kleine eilandjes in de Stille Oceaan - kan je trouwens uitsluitend met een compact schip. + Ook alleen mogelijk met een klein schip: een riviercruise, waarbij je een continent doorkruist via waterwegen. Ideaal om elke dag een andere stad of streek te ontdekken. Terwijl het schip vaart, geniet je in alle rust van het voorbijglijdende landschap. + Weinig passagiers betekent ook meer flexibiliteit qua activiteiten. Het spreekt voor zich dat enkel een klein schip het anker kan uitwerpen op volle zee, zodat passagiers er kunnen kajakken of zwemmen. + & - Enerzijds is het op een klein schip makkelijker om bij de maaltijd je voorkeur door te geven, omdat de service persoonlijker is. Anderzijds is de keuze misschien beperkter. + & - Een cruise met compact schip is niet altijd even scherp geprijsd als met een enorme boot. Al mag je niet overhaast besluiten dat een cruise met een gigant goedkoper is: de forfaits houden vaak beperkingen in, waardoor je voor nogal wat activiteiten, maaltijden, drankjes e.d. een toeslag moet betalen.