“We worden verwend”

Hoewel ze momenteel slechts 30 % van de vakantiemarkt vertegenwoordigen, bepalen de georganiseerde reizen (hotelverblijven, rondreizen enz.) de vakantietrend van de toekomst. Jean-Luc Hans, de voorzitter van de Belgische Vereniging van Touroperators (BVT) is blij met het herstel van de toeristische markt.

Het oosten van de Middellandse Zee doet het weer beter. Bul-garije, Turkije en Egypte zijn sterk in de opkomst, terwijl Spanje en Italië terugvallen. Dat succes heeft te maken met de verhouding prijs/kwaliteit en het aanbod van all-in-producten. Er is vandaag een heel grote vraag van het publiek naar all-in-hotelvakanties, omdat de mensen graag exact weten wat ze alles bij elkaar zullen betalen.

Spanje blijft populair maar is toch wat minder in trek dan vroeger. Komt dat door de aanslagen?

Nee. De mensen kiezen zelfs voor de veiligheid van Spanje wanneer andere bestemmingen op een bepaald ogenbik gevaarlijk lijken. Turkije, bijvoorbeeld, dat een grens met Irak heeft, of Marokko, waar we ook aanslagen hebben gehad. Wanneer die landen uit de gratie vallen, doet Spanje daar zijn voordeel mee. Maar nu keren we terug naar een meer normale situatie.

Waarom schrikt het terrorisme minder af?

Sinds de aanslag van 1997 in het Egyptische Luxor, de eerste grote schok, is de mentaliteit geëvolueerd. Er zijn meer aanslagen gekomen en de mensen hebben begrepen dat er overal een risico bestaat. Alles kan gebeuren, om het even waar, om het even hoe en om het even wanneer. Het terrorisme heeft natuurlijk nog een weerslag op het toerisme, maar we weten nu dat er overal problemen zijn en dat je nergens honderd procent veilig bent.

Eigenaardig genoeg heeft SARS het toerisme meer schade toegebracht dan de aanslagen...

Ja, en toch heeft SARS in een dichtbevolkt land als China belachelijk weinig levens gekost. Volgens mij heeft de hittegolf in Frankrijk meer slachtoffers gemaakt dan SARS in Azië. Maar dat heeft niemand belet om naar Frankrijk te gaan! Eigenlijk is alles wat ver en onbekend is angstaanjagender, terwijl wat dichtbij is de mensen minder bang maakt, zelfs al is het misschien gevaarlijker. Denk maar aan de bommen van de ETA in Spanje of de bloedige aanslagen in de Parijse metro.

Heeft het internet de gewoonten van de reizigers veranderd?

Jawel. De boekingen van vluchten nemen toe. Maar op het vlak van de reizen met verblijf evolueert het trager, omdat men zich zorgen maakt over de veiligheid van de be-taling en de betrouwbaarheid van de producten die op het internet worden verkocht. Bovendien is het aanbod enorm groot en blijft het groeien. Daarom wordt het steeds moeilijker om je weg te vinden op het internet. Alles is er wel, maar het kost enorm veel tijd en energie om te vinden wat je zoekt. Vandaar dat de mensen nog altijd liever naar een reisagent stappen.

Waarom spreken de georganiseerde reizen maar één Belg op de drie aan?

De sector van de georganiseerde reizen is goed voor 30 % van de totale markt. De resterende 70 % zijn mensen die niet langs een agentschap of een touroperator passeren om hun vakantie te plannen. Zij vertrekken meestal met de auto, kamperen of boeken ter plekke. Vergeet bovendien niet dat de belangrijkste vakantiebestemming van de Belgen Frankrijk is, dat naast de deur ligt: je stapt in de auto, je bent er snel, je reserveert een hotel of een bed & break- fast... Iedereen die op die manier met vakantie gaat, valt daardoor buiten de ‘georganiseerde reizen’.

En dan heb je natuurlijk nog de Belgen die naar zee of de Ardennen gaan. Eigenlijk hebben wij als toeristen tegenwoordig een massa mogelijkheden: groen toerisme, avontuur, sport, luieren op het strand, werkelijk alles kan. De Belgische klanten worden geweldig verwend!

Karima Amrous

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content