Met onze volwassen dochter of zoon gaan we vandaag om als met een goede vriend(in). Toch leven de twee generaties al bij al naast elkaar. Volgens trendwatcher Herman Konings gaat dat veranderen. In de komende tien jaar zullen de babyboomers (45-65 jaar) en de babybusters (25-45 jaar) oriëntaties en gedragingen snel van elkaar kopiëren. In zijn nieuwe boek (*) voorspelt hij dat de samenleving latte macchiato wordt. Dat is koffie in laagjes. Wanneer we dat opdrinken, vloeien de laagjes in elk...

Met onze volwassen dochter of zoon gaan we vandaag om als met een goede vriend(in). Toch leven de twee generaties al bij al naast elkaar. Volgens trendwatcher Herman Konings gaat dat veranderen. In de komende tien jaar zullen de babyboomers (45-65 jaar) en de babybusters (25-45 jaar) oriëntaties en gedragingen snel van elkaar kopiëren. In zijn nieuwe boek (*) voorspelt hij dat de samenleving latte macchiato wordt. Dat is koffie in laagjes. Wanneer we dat opdrinken, vloeien de laagjes in elkaar over. Flexibel leven: op rijpere leeftijd gaan we nog meer dan eens veranderen van bijv. job, woning of relatie. Een trend meteen oppikken: voortaan spelen we vrijwel onmiddellijk in op een nieuwe mode of op jonge ontwerpers. Sociale netwerken als Facebook of Twitter helpen ons daarbij. Anders consumeren:we zullen één van de eersten zijn om een elektrische auto te kopen. We gaan meedoen aan carrot mobbing (zie kaderstuk). Cultainment:ook wij gaan kiezen voor mengvormen van cultuur en entertainment: een museumbezoek begeleid door een deejay, Rosas die danst op klanken van Zita Swoon,... Extravagantie:we omarmen extravagante of hilarische interieurobjecten, kleding of architectuurvormen. I-motionaliteit: we voegen emoties toe aan de kille elektronica. Voor onze kleinkinderen kopen we Legoblokjes én elektronische componenten samen. We googelen op emotionele vragen ("Moet ik zijn/haar ontrouw vergeven?"). Virtueel wordt reëel: we gaan Facebook, Netlog enz. gebruiken om met vrienden echt dingen samen te doen. Openheid: net als onze volwassen kinderen vandaag gaan we meer open met elkaar praten over geld, salaris, pensioen, mislukkingen, ziekten of gemoedstoestanden. Lokaal en authentiek leven:onze kinderen gaan inzien dat globalisering niet zaligmakend is. Ze leren de voordelen van lokale verbondenheid en authentieke streekproducten. De herkomst kennen:wij zijn bezorgd om de samenstelling en herkomst van producten. Traceerbaar-heid is een must. Onze kinderen zullen daarin nog verder gaan. Aandacht voor kwaliteit: onze kinderen hebben misschien minder geld dan wij, toch willen ze proberen onze keuze voor betrouwbare merken en betere kwaliteit te volgen. Het succes van Delhaize tegenover de meeste discounters geeft dat nu al aan. Ethisch handelen: wij hebben in de voorbije jaren de toon aangegeven in ethisch beleggen en inzet voor humanitaire organisaties. De babybusters volgen voortaan ons voorbeeld! (*) Herman Konings, Latte macchiato - Trends voor het volgende decennium, uitg. Lannoo, euro 29,95 (isbn 978 90 209 8624 2). Ludo Hugaerts