“We hebben wat beleefd!”

Een rondreis in India? Been there, done that. Vandaag willen we thee drinken bij een Surinaamse familie in de jungle, overnachten onder de Afrikaanse sterrenhemel of condors spotten in de Andes.

Toen ik een aantal jaren geleden single was, besloot ik te gaan reizen. Niet om te zonnen aan een of ander strand. Ik zou de wereld verkennen, nieuwe culturen opsnuiven. Nu ligt een beetje veilig spelen wel in mijn aard en dus boekte ik bij een wat alternatieve touroperator een avontuurlijke reis. Safe en toch apart. Zo kwam het dat ik op een goeie dag in de verzengende hitte een veld stond te maaien op Java. Op dat moment vroeg ik me af of ik mijn vakantiebudget toch niet beter had besteed aan een cocktail bij het zwembad, wat wellicht minder had gekost. Maar toen ik de reisleider – of eigenlijk de medereiziger die de praktische taken op zich nam – daarover aansprak, antwoordde hij: “hier betaal je voor de beleving, het concept“. Want uiteraard sliepen we bij de plaatselijke bevolking thuis en verplaatsten we ons niet per autocar maar met – liefst gammel – openbaar vervoer. De organisatie was haar tijd vooruit. En ik moet toegeven: zoveel jaar later vertel ik nog over deze reis, terwijl ik dat zwembad wellicht al lang vergeten zou zijn.

Thuiskomen met een verhaal

Voor zogenaamde belevenisreizen hoef je intussen al lang geen nichetouroperators als Joker of Anders Reizen op te zoeken. De interesse is zo sterk, dat grote reisorganisaties er intussen op inspelen. Een nacht onder de sterrenhemel in Zuid-Afrika of dansen voor de koning van Swaziland? Ook de doorsnee reisbrochure biedt het tegenwoordig aan. “Mensen willen nu eenmaal thuiskomen met een verhaal. Een rondreis waarbij enkel de klassieke highlights worden aangedaan is toch wel een beetje passé. Toeristen zijn intussen natuurlijk erg verwend, ze hebben al veel gezien en zijn telkens op zoek naar iets anders”, zegt Kevin Geubbelmans, manager bij Jetair Specialists, dat belevenissen en rondreizen op maat aanbiedt. “Het schept voor ons natuurlijk nieuwe mogelijkheden. Er zijn bijvoorbeeld mensen die Vietnam wel een keer willen zien, maar geen zin hebben in tempels, als ze dan een reis met als thema de lokale keuken kunnen maken, gaan ze wel overstag.”

Iedereen bijzonder

De trend is al langer aan de gang, zegt reistrendwatcher Tessa aan de Stegge. “Reizen zijn goedkoper geworden en dus doen we het vaker. Waar we vroeger één keer per jaar op reis gingen, is dat nu drie tot vier keer en dan willen we telkens iets nieuws. We reizen ook niet meer zozeer om uit te rusten, maar om uit onze comfortzone te komen. Een goed voorbeeld daarvan is de blind break: je boekt een trip, maar de bestemming blijft een verrassing.”

“Wat nog speelt, is dat in deze tijd iedereen sterk bezig is met zelfontwikkeling. Reizen dient om nieuwe ervaringen op te doen, mensen te leren kennen en jezelf te ontplooien. Meer nog: om jezelf te overtreffen en je grenzen te verleggen”, legt ze uit. En plots schiet het mij weer te binnen. Grenzen verleggen! Het was en is nog altijd de slogan van de reisorganisatie waarmee ik destijds mijn belevenisreizen maakte. “Bovendien zijn we haast 24 uur per dag online”, gaat Aan de Stegge verder. “We krijgen voortdurend prikkels over wat er in de wereld te doen is en via sociale media steken we mekaar aan. Facebook speelt hierbij een grote rol: 60% van wat daar verschijnt, heeft te maken met reizen. Het is bij uitstek de plek waar je je profileert. Hoe je reist, naar waar en met wie zegt iets over je-jezelf. En iedereen wil natuurlijk graag bijzonder zijn.” Laten mensen over de hele wereld dan klassieke rondreizen links liggen? “Beleven is de manier van reizen geworden bij Europeanen en Amerikanen. Aziaten en Russen reizen nog op een meer passieve, traditionele manier”, nuanceert de trendwatcher.

Contact met locals

“Een belangrijk aspect van de belevenisreis is het contact met locals. Mensen hebben altijd al willen weten hoe de lokale bevolking leeft”, zegt Aan de Stegge. “Maar nu gaan ze ook met inwoners praten, samen met hen eten en meemaken hoe het leven ter plaatse is. Zo zijn initiatieven als airbnb ontstaan. Via een website contacteer je rechtstreeks lokale verhuurders en logeer je over de hele wereld bij mensen thuis.” Reizen we dan in zekere zin politiek correct? “Duurzaamheid is voor bepaalde reizigers zeker een motief. We willen graag dat het geld bij de juiste mensen terechtkomt, dus liefst bij de lokale bevolking.”

Maar is dat authentiek reizen toch niet een beetje geforceerd? Ik herinner mij levendig dat we tijdens een van mijn belevenisreizen met 15 nieuwsgierigen – met uiteraard goeie bedoelingen – binnenvielen bij een Turkse bergbewoonster met een leefruimte van een paar vierkante meter. Zij speelde haar rol van gastvrije local en zette vriendelijk thee voor ons, maar ik kon mij niet van de indruk ontdoen dat de situatie haar toch wat intimideerde.

Individuele massatoerist

Soms is het ironisch, bevestigt Axel Decorte, woordvoerder van het Vakantiesalon Brussel. “Mensen willen graag zo speciaal zijn dat ze uiteindelijk weer allemaal hetzelfde doen. Een goed voorbeeld is de Lonely Planet, de reisgids voor reizigers die willen afwijken van de platgetreden paden. Oorspronkelijk was de Lonely Planet zowat de bijbel voor elke rugzaktoerist, maar intussen is hij zo populair bij het grote publiek dat mensen met zijn allen hetzelfde gaan doen en we daarmee eigenlijk een beetje een individuele massatoerist zijn geworden.”

Beleveniseconomie

“De beleveniseconomie is belangrijk geworden in alle segmenten van de maatschappij”, vertelt Lina Juvens van trendbureau Trendwolves. “Denk maar aan de vele conceptstores, waar je niet gewoon naartoe gaat om iets te kopen, maar om iets te beleven. Ook Starbucks is een goed voorbeeld. Je betaalt er eigenlijk waanzinnig veel geld voor een koffie. Maar het werkt, want mensen willen de Amerikaanse koffiebar beleven. Iedereen wil graag iets onvergetelijks meemaken.” Dat komt natuurlijk omdat we in deze tijd almaar hogere verwachtingen koesteren. Door het internet en de sociale media hebben mensen het gevoel alles al een keer gezien te hebben. Ze willen iets anders. Logisch dat touroperators daar op inspelen.

ANN HEYLENS

Mensen willen van hun reis thuiskomen met een uniek verhaal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content