Het begon met een vraag van presentatrice Bea Van der Maat in het praatprogramma Dag Coco: waarom Ruud De Ridder van het Echt Antwaarps Teater nog nooit een toneelstuk had geregisseerd waarin een dier meespeelde. Omdat die ontzettend moeilijk te vinden zijn, antwoordde die.
...

Het begon met een vraag van presentatrice Bea Van der Maat in het praatprogramma Dag Coco: waarom Ruud De Ridder van het Echt Antwaarps Teater nog nooit een toneelstuk had geregisseerd waarin een dier meespeelde. Omdat die ontzettend moeilijk te vinden zijn, antwoordde die. Walter Verhoeven (66), hondentrainer sinds zijn twaalfde, had maar één woord nodig om in zijn pen te kruipen en stuurde een brief naar de regisseur. "Ik was ervan overtuigd dat mijn hond dat zou kunnen. Ik mocht Bor, een blonde bouvier, gaan voorstellen en iets later kreeg hij een rolletje in de televisiereeks Benidorm." Al noemt Walter wat een hond doet in een film, geen acteren. Alles staat of valt met een goede training. "De hond moet uiteraard heel goed afgericht zijn, maar op een filmset of een podium staan, is toch iets anders dan een gehoorzaamheidswedstrijd." Vooral de omgevingsfactoren kunnen het moeilijk maken. "Op een set lopen heel veel mensen rond die de hond kunnen afleiden. Het is aan ons -- ik werk tegenwoordig vaak samen met andere honden en hun baasje -- om ervoor te zorgen dat de aandacht van de hond bij zijn tegenspeler blijft." En dus moet het dier, net als de acteurs, de scènes repeteren. "Ik krijg het script op voorhand en een woordje uitleg van de regisseur. Dan oefenen we de scène in, zodat de hond de situatie kent en weet wat er van hem verwacht wordt. Je wil niet dat acteurs als Monica Bellucci of Ben Kingsley een scène tien keer moeten herbeginnen omdat die 'stomme hond' het niet goed doet." Op de set kijkt Walter ook toe op het stressniveau van de hond én van de film- of theaterploeg. "Een hond is heel gevoelig voor stress. Als ik merk dat de spanning wat hoog oploopt, dan verwijder ik me even met de hond en probeer hem rustig te houden. Hij mag vooral nooit het gevoel hebben dat hij aan het werken is, het moet fun zijn. Pas dan kan hij zich volledig geven." Hoewel Walter zelf nooit op een podium heeft gestaan, begrijpt hij het gemis dat acteurs ervaren tijdens de coronacrisis. "Dat contact met het publiek, het applaus,... Mij doet het altijd ongelooflijk veel deugd als er geapplaudisseerd wordt voor een hond die ik getraind heb."