Guy Legrand voormalig hoofdredacteur van Cash! © FRANK BAHNMÜLLER

Waarom vliegen duurder wordt

Nee, het klopt niet dat de luchtvaart ontsnapt aan belastingen. Sinds de jaren 2000 zijn die zelfs de hoogte ingegaan – een woordspeling die we niet konden laten liggen. De Amerikaanse vereniging van luchtvaartmaatschappijen berekende dat er op een binnenlandse vlucht met tussenstops wel tien kleine taksen worden geheven, bovenop de belasting op het ticket zelf. Samen vertegenwoordigen ze 21% van de prijs van het ticket.

Ook aan deze kant van de grote plas werden de voorbije jaren nieuwe taksen ingevoerd. Daar waar ons land nog aftast of een boardingtaks kan worden ingevoerd op vluchten van minder dan 500 km, hebben Duitsland en Frankrijk die stap al gezet. In Duitsland betaal je 12,88 euro taks op een economy seat binnen Europa en tot 58,73 euro voor een langeafstandsvlucht in businessclass. Onze zuiderburen begonnen met 1,5 tot 18 euro, maar intussen kwam daar een solidariteitsbijdrage van 2,63 tot 63,07 euro bovenop. In Nederland werd de prijs van een ticket verhoogd met 7,45%. En daar komt ook nog de luchthaventaks bij.

Wordt de luchtvaartsector dan ten onrechte afgeschilderd als fiscaal bevoorrecht? Zeker niet! De Conventie van Chicago, die in april 1947 in werking trad, kende de sector een enorm privilege toe. In essentie gaat het om een vrijstelling van accijnzen op brandstof voor internationale vluchten. We hoeven er niet aan te herinneren dat die accijnzen, verhoogd met de btw, meer dan de helft van de benzine- en dieselprijs vertegenwoordigen. Mocht voor kerosine dezelfde fiscale behandeling gelden als voor de autobrandstof, dan zou dat de luchtvaartmaatschappijen 70 tot 80 miljard euro meer kosten! In een normaal jaar, welteverstaan, voor de instorting van het luchtverkeer door covid. Hun fiscaal voorrecht is dus meer dan aanzienlijk.

De pandemie zal de prijs van het vliegtuigticket de hoogte injagen.

Maar wellicht zullen Staten mild zijn met nieuwe taksen, om de sector die zwaar te lijden had onder de pandemie wat te ontzien. Duurt het dan nog even eer vliegtuigtickets duurder worden? Nee, want het is net de pandemie die de prijs de hoogte in zal jagen. Zo zullen luchtvaartmaatschappijen proberen de zware verliezen van 2020 en 2021 weg te werken en moeten ze de financiële steun terugbetalen die ze van de Staten hebben gekregen. En ook de luchthavens gaan hun deel eisen. Een voorbeeld: Londen Heathrow schat dat het op anderhalf jaar 2,9 miljard pond verlies heeft geleden en verhoogt in 2022 dan ook de luchthaventaks van 22 naar 30 pond per passagier, op lange termijn wordt dat zelfs 43 pond.

De prijsstijging van de tickets geldt evenzeer voor lowcostmaatschappijen. De ceo van Ryanair heeft nu al ‘beduidend hogere prijzen’ aangekondigd voor volgende zomer. Stap je als reislustige dan maar beter deze winter nog op het vliegtuig? Aan jou om te oordelen of je je daar comfortabel bij voelt, wat je gezondheid betreft of omwille van je ecologische voetafdruk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content