Waarom niet?

Ondanks de sterke concurrentie hoopt Mitsubishi met zijn ASX mee te spelen in het segment van de compacte SUV’s. De kleine cross-over moet de Japanse fabrikant bovendien een nieuw imago en een steuntje geven op de Europese markt.

Anders dan wat je zou kunnen denken, doet de markt van de SUV’s, en zeker die van de compacte, het prima. De Nissan Qashqai voert het hoogste woord, maar Mitsubishi rekent op zijn reputatie als specialist van de vierwielaandrijving om met zijn nieuwe ASX roet in het Nissan-eten te gooien. Het is dan ook een comfortabele en moderne wagen.

Sober en efficiënt

Esthetisch gezien heeft de ASX de nieuwe visuele identiteit van het merk. Hij is minder stoer dan de Outlander, waarvan hij het platform leent, en heeft een vierkant, sober design dat aan een Volkswagen Tiguan doet denken. Een meer conventioneel publiek zal er niet onverschillig voor zijn. Aan de buitenkant is de ASX compact, binnen heeft hij meer dan voldoende ruimte voor vier inzittenden. Er is geen gebrek aan opbergmogelijkheden en de rugleuningen van de bank kunnen worden neergeklapt om het laadvolume te vergroten: eenvoudig en praktisch, ook al had het dashboard wat vrolijker gekund. Deze eigentijdse auto is bovendien klaar voor alle onmisbare snufjes die jong en oud gelukkig maken: panoramisch glazen dak, Rockford Fosgate geluidsinstallatie, een gps-module waarvan het scherm ook dient om de beelden van de achteruitrijcamera’s te tonen, enz.

Een zuinig baasje

Op het vlak van de dynamiek is de huisgemaakte 1.8 l DI-D diesel een prettige verrassing. Deze viercilinder turbo met variabele geometrie was in onze testauto goed voor 150 pk. Er bestaat ook een fiscaal interessante versie van 115 pk, die waarschijnlijk met het gros van de verkoop aan de haal zal gaan. De cilinderinhoud is niet enorm, maar de motor levert meer dan voldoende kracht en gedraagt zich heel ontspannen in druk verkeer. Op de grote weg is de 1.8 l allesbehalve luidruchtig en zijn verbruik zal in de smaak vallen, want hij blijft zonder moeite onder de 8 l/ 100 km. Die zuinigheid is voor een stuk te danken aan de Cleartec-kit, met een stop-startsysteem, banden met lage weerstand en een systeem dat tijdens het remmen de energie recupereert. De wegligging voldoet aan de verwachtingen: comfortabel en voldoende stug om zowel hobbels in de weg op te vangen als nauwkeurig en veilig door de bochten te gaan. De met twee of vier aangedreven wielen verkrijgbare ASX is een voortreffelijke bondgenoot op elke trip.

Prijs/kwaliteit

Met de ASX zet Mitsubishi een stap in het fel begeerde en erg concurrentiële segment van de compacte SUV’s. En dat doet het met een product dat de vergelijking met de concurrentie prima doorstaat. De ASX is mooi ontworpen en blinkt uit met zijn mechaniek en zijn comfort. Hij wordt dus vast en zeker een te duchten rivaal voor de toppers in zijn categorie, ook dankzij een royale basisuitrusting.

En de prijzen? De 1.8 l DI-D 150 pk 4WD is er vanaf euro31.199 (bijzondere serie vanaf euro26.699), terwijl de versie van 115 pk in de goedkoopste versie en met twee aangedreven wielen euro21.499 zal kosten. Benzinerijders hoeven zich geen zorgen te maken: er is een 1.6 l benzinemotor van 115 pk vanaf euro19.499.

Arnaud Dellicour

Partner Content