Olivier Rotsart de Hertaing is marketing manager bij Mees Pierson, de privébank van de Fortis Groep die zich exclusief richt tot zeer rijke klanten (ze moeten minimaal 1 miljoen euro beleggen). Het is niet zo dat hij elke week Lottomiljonairs over de vloer krijgt, maar het gebeurt toch geregeld dat hij aan een nieuwe winnaar advies moet geven. Zijn ervaring: "Vaak zijn de mensen die met de Lotto een zeer hoog bedrag winnen, helemaal niet vertrouwd met de wereld van de beurs en met beleggingen. Het bedrag overrompelt ze, ze ...

Olivier Rotsart de Hertaing is marketing manager bij Mees Pierson, de privébank van de Fortis Groep die zich exclusief richt tot zeer rijke klanten (ze moeten minimaal 1 miljoen euro beleggen). Het is niet zo dat hij elke week Lottomiljonairs over de vloer krijgt, maar het gebeurt toch geregeld dat hij aan een nieuwe winnaar advies moet geven. Zijn ervaring: "Vaak zijn de mensen die met de Lotto een zeer hoog bedrag winnen, helemaal niet vertrouwd met de wereld van de beurs en met beleggingen. Het bedrag overrompelt ze, ze kunnen moeilijk knopen doorhakken en ze hebben vooral schrik hun geld te verliezen door slechte keuzes te maken. Ik probeer ze dus eerst gerust te stellen. Ik geef altijd hetzelfde advies: beleg het grootste deel van uw geld de eerste jaren op een voorzichtige manier met weinig risicovolle beleggingen waarvan de rendementen bijna zeker zijn (bijvoorbeeld 75 % obligaties en 25 % aandelen). Ik adviseer ze ook om het goede nieuws te vieren door een klein deel van het gewonnen bedrag (3 tot 5 %) uit te geven aan iets waarmee ze zichzelf plezier kunnen doen. Later nemen we dan contact op met de klant om te zien of hij wil doorgaan met de voorzichtige belegging of wat meer risico's nemen. In de praktijk proberen we de klanten zo ver te krijgen dat ze alleen de inkomsten uit hun geld besteden maar niet aan het kapitaal raken. Maar sommige winnaars geven hun fortuin even snel uit als ze het gewonnen hebben en moeten uiteindelijk aankloppen bij het OCMW. Dat laatste is geen fabeltje, we hebben zo enkele klanten gehad."De meeste winnaars gaan echter voorzichtig met hun geld om, zeggen ze ook bij de Nationale Loterij. Wanneer de grote winnaars hun formulier komen innen op het hoofdkantoor in Brussel, dan openen de mensen van de Nationale Loterij zowel een fles champagne als een blik vol goede raad. "We geven ze bijvoorbeeld de raad om hun geld onmiddellijk op een spaarboekje te plaatsen", vertelt verkoopdirecteur Vincent Hoyat. "Nadat we op hun winst geklonken hebben, geven we ze een brochure met een aantal adviezen. Niet meer dan gezond verstand, eigenlijk: neem uw tijd om na te denken en plannen te maken. We willen voorkomen dat de winnaars het noorden kwijtraken en te emotionele beslissingen nemen. Als overheidsbedrijf heeft de Nationale Loterij er alle belang bij dat de mensen hun winst niet door ramen en deuren gooien. Er zijn winnaars die een eigen bedrijf starten en nog rijker worden, maar er zijn er ook die alles heel snel verliezen en de rest van hun leven doodongelukkig zijn. Een van onze belangrijkste adviezen is dan ook: verwen uzelf maar verlies uw verstand niet!"Karima Amrous