De versie 2008 van de SLK roadster bevat niet minder dan 650 nieuwe componenten en dat is behoorlijk veel voor een eenvoudige facelift! Toch zal alleen een kennersoog een deel van de veranderingen bespeuren (de andere zijn opties of onzichtbaar). Niet getreurd, want de coupé-cabriolet met de ster is nog opwindender geworden, zeker omdat de techniek niet is achtergebleven.
...

De versie 2008 van de SLK roadster bevat niet minder dan 650 nieuwe componenten en dat is behoorlijk veel voor een eenvoudige facelift! Toch zal alleen een kennersoog een deel van de veranderingen bespeuren (de andere zijn opties of onzichtbaar). Niet getreurd, want de coupé-cabriolet met de ster is nog opwindender geworden, zeker omdat de techniek niet is achtergebleven. Op het cosmetische vlak oogt de voorpartij agressiever, met onder meer een sterker hellende neus, nieuwe luchtinlaten en mist-lampen in verchroomde ringen. Achteraan is de ingreep heel eenvoudig gebleven met gekleurde achterlichten, een achterbumper met de vorm van een diffusor en trapeziumvormige uitlaten. Over de flanken valt weinig te melden, behalve misschien dat ze grotere zijspiegels krijgen, met dioden die de gewone richtingaanwijzers met succes aanvullen. In het interieur is de lentebeurt beperkt gebleven tot een stuur met drie spaken en multifunctionele bedieningen, een nieuw dashboard en verschillende weelderige maar dure afwerkingen. Omdat je met je tijd moet meegaan, beschikt de SLK over een hypermodern audio- en telematicasysteem met Bluetooth, een iPod-interface en, voor een flinke meerprijs, Linguatronic spraaksturing. Melomanen kunnen een hifisysteem van Harman Kardon als optie kiezen. Hightech snufjes, maar ze maken het gebrek aan echt praktische opberg-ruimte niet helemaal goed. Het harde vouwdak, dat in 22 seconden opent en sluit, is niet de enige troef van deze verleidelijke cabriolet. Wie graag met het haar in de wind rijdt, mag ook nog kiezen uit een palet van fantastische motoren met een verlaagd verbruik en dito CO2-uitstoot. Het neusje van de zalm: de 3.5l V6 (SLK 350), die meer vermogen en koppel heeft gekregen en nu goed is voor 305 pk (dit is +33) en 360Nm (+10). Het is een zescilinder met een zware ronk en een uitgesproken sportief karakter, die vinnig optrekt (6800 toeren per minuut) en in bepaalde om-standigheden zelfs tot 7200 toeren kan gaan. Opmerkelijk voor een V6! De viercilindermotor van 1800 cc (SLK 200 Kompressor) verbaast met zijn rijpe timbre en zijn levendigheid, zeker in combinatie met de manuele zesversnellingsbak. Hij levert 21 pk en 10 Nm extra (184 pk en 250Nm), zodat hij alles aankan. De 3.0l V6 (SLK 280) biedt met zijn 231 pk en 300 Nm koppel al het raffinement en de soepelheid die je van een motor van dit type verwacht, maar liljkt toch de minst interessante van de drie. Op de weg toont de SLK roadster zich evenwichtig en soepel, dankzij een aandrijving die goed contact houdt met de weg en een stroef chassis. Hij kan ook op een variabele stuurbekrachtiging (Direct Steering - optie) rekenen, die de precisie vergroot en op de bewegingen bespaart. Dat is niet alleen prettig op kronkelende landwegen maar ook in de stad. De eerste generatie van de compacte roadster kwam in 1996 op de markt en werd tot in 2004 geproduceerd. Mercedes verkocht er 310 000 exemplaren van. De tweede lichting (euro 39.688 tot 49.368) is nu al goed voor 185 000 stuks en zou het na deze facelift even goed of beter moeten doen. Arnaud Dellicour