Nu de compacte modellen die tot 7 personen kunnen vervoeren almaar beter verkopen, heeft Ford besloten om met de nieuwe C-Max zijn aanbod te verdubbelen. De traditionele versie met vijf plaatsen (4,38 m) behoudt een vrij dynamisch silhouet. De Grand C-Max (4,52 m) is 14 cm breder, heeft een meer horizontale daklijn, achteraan schuifdeuren en twee extra klapstoelen in de koffer.
...

Nu de compacte modellen die tot 7 personen kunnen vervoeren almaar beter verkopen, heeft Ford besloten om met de nieuwe C-Max zijn aanbod te verdubbelen. De traditionele versie met vijf plaatsen (4,38 m) behoudt een vrij dynamisch silhouet. De Grand C-Max (4,52 m) is 14 cm breder, heeft een meer horizontale daklijn, achteraan schuifdeuren en twee extra klapstoelen in de koffer. Beide modellen onderscheiden zich door hun modulaire karakter, zoals dat hoort voor een monovolume. In de C-Max kantelt de centrale stoel naar achter, zodat de zijstoelen naar het midden van de auto kunnen schuiven en meer elleboogruimte krijgen. In de Grand C-Max kan de centrale stoel onder de zitting van de rechtse stoel verdwijnen, om gemakkelijker bij de klapstoelen achterin te kunnen. De beenruimte op de twee plaatsen achterin is aan de krappe kant, zodat ze alleen comfortabel zijn voor kinderen en niet te lange volwassenen, of voor korte ritten. De koffer heeft in de configuratie met vijf plaatsen bij beide modellen een inhoud van iets onder de 440 liter (respectievelijk 432 en 439). Klap alle stoelen op de vloer neer en u krijgt een maximaal volume van 1684 liter voor de kleine en 1760 voor de grote. Het interieur van de twee nieuwe Fords wordt gekenmerkt door een origineel design van het dashboard en het stuur. Jammer dat de materialen ongelijk van kwaliteit zijn en de afwerking niet kan tippen aan die van de Europese toppers van het segment. Maar het rijgedrag van de C-Max en de Grand C-Max doet die foutjes snel vergeten. De twee monovolumes doen hun voordeel met het nieuwe platform van Ford, dat ook voor de toekomstige Focus zal worden gebruikt, en rijden buitengewoon prettig. Het comfort is onberispelijk, het dynamisme verbazend voor auto's van dit kaliber. Een gezinsauto hoeft niet saai te zijn! Ford levert de nieuwe modellen met een ruime waaier van dieselmotoren. Dat begint met de uitstekende 1.6 l TDCi, die ook door de Franse groep PSA gebruikt wordt. De twee versies van 95 of 115pk zijn alleen met een handbediende versnellingsbak (6 verhoudingen) verkrijgbaar en noteren een zuinig gemiddeld verbruik (4,6l/100 km, wat overeenkomt met 119g CO2/km). Voor wie graag wat meer kracht onder de motorkap heeft, is er een 2.0 l TDCi van 115, 136 of 163pk. De drie varianten kunnen gecombineerd worden met de PowerShift, een nieuwe transmissie met dubbele koppeling. De module maakt het rijden zo ontspannen als met een automatische versnellingsbak, maar reageert net niet snel genoeg voor de dynamiek van de motoren. Voor chauffeurs die weinig kilometers afleggen, heeft Ford een reeks moderne benzinemotoren in de aanbieding. Naast het instapmodel, een atmosferische 1.6 liter van 105pk, is vooral de nieuwe 1.6 liter EcoBoost van 150 of 180pk interessant. Zijn turbocompressor geeft hem de soepelheid van een goede diesel, en hij is niet alleen heel stil maar ook volledig trillingvrij. Een blikvanger bij de uitrusting: een automatisch parkeersysteem. De efficiënte elektronische assistent stuurt de wielen en parkeert zelfs de grote C-Max op een zakdoek! Arnaud Dellicour