Voor het hele gezin

Seat heeft de smaak van de SUV’s nu helemaal te pakken. Na de Ateca en de kleine Arona, is het de beurt aan de Tarraco, een derde en groter model, voor tot zeven passagiers.

Seat viert de komst van zijn derde SUV en weet wat het doet: dit autosegment is nu al goed voor 40% van de verkoop in ons land en zal volgens analisten met nog eens 40% groeien tegen 2025. De Tarraco is dan ook een beetje de kers op de taart, de uit de kluiten gewassen broer van de compacte Arona en middelgrote Ateca. In dit rijtje mikt de Tarraco op grote gezinnen tot zeven mensen en vult hij de leemte die de Alhambra, de grote monovolume, heeft achtergelaten.

Het blijft in de familie

In de Volkswagen-groep verschillen de merken nooit heel erg van mekaar. Het is dus geen verrassing dat de Tarraco veel bij de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace heeft geleend. De drie auto’s vertrekken van de MQB-architectuur in haar meest royale versie. De grote SUV van Seat is 4,73 m lang, wat veel binnenruimte oplevert. Door de lagere daklijn ontbreekt het ruimtegevoel van een traditionele grote monovolume, maar met twee klapstoelen in de vloer van de koffer (optie) zijn er wel zeven plaatsen. Al zijn die twee zitjes helemaal achterin enkel geschikt voor kinderen, want de ruimte is er krap en door de verhoogde vloer zitten tieners en volwassenen min of meer dubbelgevouwen.

Zelfs in de basisversie pakt de Tarraco uit met een best wel uitgebreide uitrusting.
Zelfs in de basisversie pakt de Tarraco uit met een best wel uitgebreide uitrusting.

Ons kent ons

Ook de motoren zijn afgekeken van de Kodiaq en de Tiguan, met zowel benzine en diesel, en in een niet al te verre toekomst (2020) ook een oplaadbare hybride. Bij de diesels is er een 2 liter TDI van 150 of 190 pk, maar omdat die brandstof vandaag (onterecht) in het verdomhoekje zit, hebben wij de recente 1.5 liter TSI-benzinemotor van 150 pk getest, goed voor 250 Nm bij 1.500 t/m. En die zet keurige prestaties neer: een topsnelheid van 201 km per uur, van 0 naar 100 km/uur in 9,7 seconden en een redelijk theoretisch gemengd verbruik van 6,3 l/100 km of 147g/km CO2.

De verrassing ervaar je aan het stuur. De Tarraco rijdt namelijk helemaal niet als een Kodiaq. Hij is een stuk dynamischer dan zijn Tsjechische neef, wat gelukkig niet ten koste van het comfort gaat. Zelfs met 20 inch wielen vangt deze zevenzitter alle schokken goed op en gedraagt hij zich evenwichtig en lenig in de bochten. De Tarraco is uiteraard geen sportwagen, maar de 1.5 TSI is discreet en trekt vlot op. Hij doet wat moet.

De prijzen van de Tarraco zijn gelukkig niet die van de Volkswagen Tiguan, maar liggen wel hoger dan die van de Skoda Karoq. Logisch is dat niet. Wel onderscheidt de Spaanse SUV zich met een uitgebreide uitrusting. Zelfs de instapversie Style heeft geen gebrek aan gadgets en slimme rijhulpjes. Zal dat volstaan om de Tarraco een plekje onder de zon op te leveren? Dat moet de toekomst uitwijzen, maar dit is hoe dan ook een auto met heel wat troeven, met een persoonlijkheid die zich echt van zijn neefjes onderscheidt en een 1.5 TSI-motor van 150 pk die veel mensen blij zal maken, zowel financieel als op de weg. Vanaf 35.985 euro, zonder overnamepremie of bijzondere voorwaarden.

Voor het hele gezin

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content